tirsdag 30. oktober 2012

Infrastruktursatsing på hydrogen

Tilrettelegging for infrastruktur for alternative drivstoff er politisk prioritert i fylkeskommunen. I budsjettet for 2012 ble det bevilget 20 millioner kr til dette formålet. I tillegg har man vedtatt at fylkeskommunen skal bidra økonomisk til å sikre driften av de eksisterende hydrogenstasjonene i en overgangsfase.

Det er viktig å videreutvikle vårt energisystem slik at vi får en sikker og miljøvennlig energiforsyning i fremtiden og at folk får anledning til å skaffe seg energi til en fornuftig pris. Vannkraft og olje har vært fundament for utviklingen av det norske velferdssamfunnet. Norge kan bli en viktig aktør i utviklingen av fornybare energiressurser hvor hydrogen er en energibærer i tillegg til elektrisitet. Min oppfordring til næringslivets aktører er å være med å bidra til å videreutvikle Norge som en fremtidsrettet energinasjon med stor verdiskaping.

Statoil ASA har dessverre valgt å avslutte sitt engasjement innen hydrogen og hydrogenstasjoner, og det nyopprettede Hydrogen Operations AS (HYOP) har overtatt stasjonene for å sikre videre drift, etter avtale med Statoil.  Den vanskelige situasjonen som har oppstått etter at Statoil har trukket seg fra sin hydrogensatsing har skapt behov for å finne nye løsninger, både på kort og lang sikt. Akershus fylkeskommune vil derfor bidra til at det nye selskapet HYOP blir i stand til å gjennomføre etableringsfasen. Alternativet vil være at den infrastrukturen som Statoil har skapt må avvikles. Skjer dette vil det bare være 2 stasjoner tilgjengelig for persontransport (Gaustad og Lillestrøm).

Situasjonen innebærer en risiko for at finansieringsplanen for driften ikke vil bli gjennomført, men situasjonen tilsier at man bør strekke seg langt for å sikre at det ikke skjer brudd i driften av distribusjonen for hydrogen.
Videre prosess for den regionale hydrogenstrategien pågår og vil bli lagt frem til behandling på i fylkestinget i 2013. Strategien vil være grunnlaget for en sak om fylkeskommunen langsiktige engasjement i tilretteleggingen for hydrogen som drivstoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar