Bakgrunn for saken er at saltforbruket på norske
vinterveier har eksplodert de siste årene. Sist vinter ble det brukt 240.000
tonn salt på landets veier, mens tallet for fem år siden var 165.000 tonn. Bare
på Romerike ble det strødd over 18.000 tonn salt sist vinter.
Den viktigste grunnen til at vinterveier saltes, er
hensynet til trafikksikkerheten. Men saltet har fått mye pepper de siste årene.
Forurensing av vann og vegetasjon, skader på bruer og tunneler, bil- og
bremseskader og trafikkfarlig saltsørpe er noe av det saltet får skylden for. Det er derfor behov for innstramminger. I dag
kan det virke som om det saltes også når det ikke er nødvendig å salte.
Saltforbruket kan halveres hvis det settes inn begrensninger og innføres nye
tiltak på ulike veistrekninger.
Fylkestinget er derfor glad for at Statens vegvesen setter
i gang flere tiltak som vil redusere saltforbuket. Det vil bli bedre mekanisk fjerning av snøen.
Det gjennomføres også en overgang til lavere vinterdriftsstandard uten salting
på veier med ÅDT under 3000. Samt iverksettes den nye saltinstruksen med
tydelige krav til når og hvordan det skal saltes.
Fylkestinget ber også fylkesrådmannen komme tilbake med
en ny sak som redegjør nærmere for hvordan SaltSMART sine anbefalinger om krav
til driftskontrakter som belønner god vinterdrift med lavt saltforbruk kan
implementeres i Akershus og hvilke økonomiske konsekvenser dette vil ha. Samme
saken bør ha en oversikt over når driftskontraktene skal fornyes. Det bes om at
saken også belyser hvordan nye kontrakter sikrer at naturmangfoldsloven
overholdes.
For øvrig vil man at man vurderer om det på enkelte gang-
og sykkelveger ikke skal strøs på deler av vegen slik at det blir mulig å benytte
spark.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar