Den gamle T-banen til
Bekkestua og Kolsås hadde et skrikende behov for oppgradering. Begrenset kapasitet og svak punktlighet hadde
store ringvirkninger for hele T-banenettet, men nå har blitt en tradisjon å
møtes en gang i året for å åpne en ny stasjon på Kolsåsbanen. Siden man åpnet
Bekkestua i fjor er det bygget 800 meter nærmere det endelige målet på Kolsås.
Kostnaden ved denne nye
parsellen er ca. 120 millioner kroner og dette er dekket inn gjennom den
opprinnelige kostnadsrammen for Jar – Bekkestua. Kolsåsbanen er av de høyt
prioriterte prosjektene innenfor Oslopakke 3 og Akershus fylkeskommune har lagt
vekt på tilføre prosjektet de økonomiske midlene det til en hver tid har vært
behov for. Fylkeskommunen har også prioriterer etablering av
innfartsparkeringsplasser langs banen og på Gjønnes har man fått etablert 200
plasser.
Med den gode tilpasning
til hovedvegsystemet og med muligheten til å reise videre med T-banen med
«Oslotakst», gjør at man har god grunn til å være optimistisk med hensyn til
det fremtidige belegget på disse plassene. Det er nok ikke lenge til vi må sette oss ned sammen med Bærum kommune for å planlegge en utvidelse av
parkeringskapasiteten – f.eks. gjennom å etablere parkering i 2 etasjer.
Vi ser også fram til at
utbyggingen av boliger på Gjønnes gård kan starte. Det er ingen hemmelighet at
mange hadde sett at området ble utbygd med en høyere utnyttelsesgrad, men
utbygging nær stasjonene er uansett viktig og vi ønsker de fremtidige beboerne
velkommen som trafikanter på T-banen.Utvikling av de
stasjonsnære områdene vil i tiden fremover bli helt vesentlig hvis vi skal løse
de problemene som den store forventende befolkningsøkningen stiller oss
overfor.
Ros til alle dem som har
vært med å planlegge å bygge dette flotte anlegget og ikke minst takk til Bærum
kommune for et utmerket plansamarbeid om hele Kolsåsbaneprosjektet.
Jeg gleder meg allerede
til neste etappe på Kolsåsbanen som er stasjonene Haslum og Avløs.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar