Det er bra at statsbudsjettet følger opp Oslopakke 3, som er den viktigste finansieringen av samferdsel i fylket, og andre viktige vei- og jernbaneprosjekter i Oslo og Akershus. Regjeringen vil bevilge 827 millioner kroner til dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Prosjektet omfatter bygging av om lag 22 kilometer nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Ski stasjon med innføring av Follobanen til Oslo. Follobanen blir dobbelt så dyr som regjeringen varslet i 2009 og er nå oppe i 23,5 milliarder kroner. Bare siden InterCity-utredningen ble lagt fram i februar i år er kostnadssprekken på over fem milliarder kroner.
Alle er enige om at vi trenger å få på plass intercitystrekningene, men med den investeringssatsingen som er nå vil det ta mange tiår før vi kan oppfylle det. På jernbane så har vi investeringer på i overkant av fire milliarder kroner. Hvis vi skulle ha fått hele intercity på plass i løpet av 10 år, trenger vi faktisk 13 milliarder hvert eneste år.
I årets statsbudsjett får Akershus bruke bompengene som er innkrevd i fylket. I Akershus vil regjeringen bruke 2 milliarder på E6 og dobbeltspor nordover fra Minnesund, i tillegg til å starte arbeidet på riksvei 22 mellom Lillestrøm og Fetsund som kommer fra Oslopakke 3.
Jeg er glad for at budsjettforslaget er midler til å starte bygging av gang- og sykkelveg på fylkesveg 454, parallelt med E6 mellom Kløfta og Jessheim. Dette er en viktig del av det regional gang- og sykkelveinettet i Akershus som finansieres over riksveimidlene til Staten.
Men det er svært skuffende at belønningsordningen for kollektivtrafikk fremdeles kun belønner de virkemidlene som regjeringen ønsker vi skal bruke for å redusere biltrafikk. Det er også et stort paradoks at man i et av landets største fylker ikke får egne belønningsmidler. Mitt håp er at Stortinget ser det dypt urettferdige i dette.
Det er skuffende at selv med 8 prosent kollektivvekst i Akershus at man ikke får mer midler. En ny passasjer gir i realiteten 10 kroner mer i utgifter. Det er derfor viktig at man i statsbudsjettet følger opp med mer midler til drift av kollektiv. Akershus har oppnådd mye ved å bruke egne midler på kollektivtrafikken, men kunne oppnådd enda mer dersom vi hadde fått midler fra belønningsordningen. Regjeringen har i forslaget til statsbudsjett økt belønningsordningen med rundt 250 millioner kroner.
Det burde i stedet legges vekt på hvor pengene hadde gjort størst nytte for å oppnå målene i klimaforliket, uavhengig av hvilke virkemidler som brukes. I hovedstadsområdet er det mest biltrafikk og størst miljøgevinst med kollektivsatsing.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar