tirsdag 16. oktober 2012

Viktig miljøarbeid i skolen

Miljøarbeidere i den videregående skole er et viktig supplerende tiltak i skolens arbeid med å redusere frafall. De har mulighet til å følge opp enkeltelever på en annen måte enn både skole og skolehelsetjenesten, gjennom et fleksibelt, proaktivt og oppsøkende arbeid i og utenfor klasserommet. Akershus fylkeskommune fortsetter derfor ordningen med 4 millioner.

Det er et stort fokus på å styrke elevenes læringsmiljø i Akershus fylkeskommune. Øremerkede midler til ansettelse av miljøarbeidere ved utvalgte skoler er således et av flere viktige tiltak i arbeidet med å redusere frafall i den videregående skole. Miljøarbeideren skal være en trygg og stabil voksenperson som ikke skal vurdere elevene faglig, men som skal være synlig i skolemiljøet. Hensikten er å støtte opp om eleven, slik at forholdene legges til rette for at elevene skal kunne fullføre og bestå med best mulig resultat.

Miljøarbeideren skal være en støttespiller for elevene slik at de klarer å stå i skolehverdagen uansett hvilke faglige- og/eller sosiale problemer de måtte ha. Miljøarbeideren skal ha direkte kontakt med enkeltelever, stimulere og motivere dem til å møte på skolen og delta i undervisningen. Vedkommende skal også jobbe for å bedre elevens fysiske og psykiske helse i samråd med skolehelsetjenesten, samt jobbe aktivt for å bedre skolemiljøet både for den enkelte elev som trenger litt ekstra oppfølging og for elevgruppen totalt.

Det er selvsagt mange og sammensatte årsaker til at ungdommer velger å avslutte sin utdannelse på videregående skole, men betydelig andel sluttere oppgir psykiske problemer som en av årsakene til bortvalg. Forskning i de senere årene viser at mange ungdommer har psykiske problemer/-lidelser, og at dette må tas på alvor i arbeidet med å øke andelen fullført og bestått i videregående opplæring. Det er «de som er for svake til at de kan klare seg helt på egen hånd, men tilsynelatende for velfungerende til at det tunge hjelpeapparatet med psykiatri og barnevern må kobles inn», altså «sliterne» som i hovedsak må fanges opp dersom skolen skal kunne jobbe reelt med å redusere bortvalg, jamfør en NIFU rapport.

Det er også særlig denne gruppen elever som kan tjene på tiltak som miljøarbeidere i den videregående skole, da miljøarbeidere har mulighet til å følge opp enkeltelever på en annen måte enn både skole og skolehelsetjenesten, gjennom et fleksibelt, proaktivt og oppsøkende arbeid i og utenfor klasserommet.

Samlet sett viser tilbakemeldingene fra skolene at prosjekt med miljøarbeider har vært positivt for å skape trygghet i skolemiljøet, ved f.eks. å hindre fremmede i å oppholde seg på skolens område, men også gjennom å skape ro og orden inne i skolebygget. Motivere elever til å følge undervisning. Redusere forekomst av kriminalitet på skolens område. Gi tettere oppfølging til elever med «risikoatferd». Hindre at elever møter ruset på skolen og å veilede elever til riktig instans, f.eks. ved behov for samtale med sosialrådgiver, skolehelsetjenesten o.l.

Det er bred enighet blant skolene som har deltatt i prosjektet, om at miljøarbeidere i den videregående skole er et viktig supplerende tiltak til f. eks fylkeskommunens satsing på skolehelsetjenesten. Samtlige skoler som har deltatt i prosjektet i andre periode, stiller seg positive og melder om bedring av skolemiljø. 7 av 10 skoler melder våren 2012, om at skolen har en positiv utvikling i forhold til reduksjon av frafall. 

skrevet av Ingunn Ulfsten og Lars Salvesen, fylkespolitikere Akershus KrF 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar