Det er et stort fokus på å styrke elevenes læringsmiljø i
Akershus fylkeskommune. Øremerkede midler til ansettelse av miljøarbeidere ved
utvalgte skoler er således et av flere viktige tiltak i arbeidet med å redusere
frafall i den videregående skole. Miljøarbeideren skal være en trygg og stabil
voksenperson som ikke skal vurdere elevene faglig, men som skal være synlig i
skolemiljøet. Hensikten er å støtte opp om eleven, slik at forholdene legges
til rette for at elevene skal kunne fullføre og bestå med best mulig resultat.
Miljøarbeideren skal være en støttespiller for elevene
slik at de klarer å stå i skolehverdagen uansett hvilke faglige- og/eller
sosiale problemer de måtte ha. Miljøarbeideren skal ha direkte kontakt med
enkeltelever, stimulere og motivere dem til å møte på skolen og delta i
undervisningen. Vedkommende skal også jobbe for å bedre elevens fysiske og
psykiske helse i samråd med skolehelsetjenesten, samt jobbe aktivt for å bedre
skolemiljøet både for den enkelte elev som trenger litt ekstra oppfølging og
for elevgruppen totalt.
Det er selvsagt mange og sammensatte årsaker til at
ungdommer velger å avslutte sin utdannelse på videregående skole, men betydelig
andel sluttere oppgir psykiske problemer som en av årsakene til bortvalg.
Forskning i de senere årene viser at mange ungdommer har psykiske
problemer/-lidelser, og at dette må tas på alvor i arbeidet med å øke andelen
fullført og bestått i videregående opplæring. Det er «de som er for svake til
at de kan klare seg helt på egen hånd, men tilsynelatende for velfungerende til
at det tunge hjelpeapparatet med psykiatri og barnevern må kobles inn», altså
«sliterne» som i hovedsak må fanges opp dersom skolen skal kunne jobbe reelt
med å redusere bortvalg, jamfør en NIFU rapport.
Det er også særlig denne gruppen elever som kan tjene på tiltak
som miljøarbeidere i den videregående skole, da miljøarbeidere har mulighet til
å følge opp enkeltelever på en annen måte enn både skole og
skolehelsetjenesten, gjennom et fleksibelt, proaktivt og oppsøkende arbeid i og
utenfor klasserommet.
Samlet sett viser tilbakemeldingene fra skolene at
prosjekt med miljøarbeider har vært positivt for å skape trygghet i skolemiljøet,
ved f.eks. å hindre fremmede i å oppholde seg på skolens område, men også
gjennom å skape ro og orden inne i skolebygget. Motivere elever til å følge
undervisning. Redusere forekomst av kriminalitet på skolens område. Gi tettere
oppfølging til elever med «risikoatferd». Hindre at elever møter ruset på
skolen og å veilede elever til riktig instans, f.eks. ved behov for samtale med
sosialrådgiver, skolehelsetjenesten o.l.
Det er bred enighet blant skolene som har deltatt i
prosjektet, om at miljøarbeidere i den videregående skole er et viktig
supplerende tiltak til f. eks fylkeskommunens satsing på skolehelsetjenesten. Samtlige
skoler som har deltatt i prosjektet i andre periode, stiller seg positive og
melder om bedring av skolemiljø. 7 av 10 skoler melder våren 2012, om at skolen
har en positiv utvikling i forhold til reduksjon av frafall.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar