Akershus og Oslo skal utarbeide en felles areal- og
transportplan på tvers av kommunegrensene for å avgjøre hvilke områder som skal
få størst bosetningsvekst fram mot 2040. Prognoser fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) viser at Akershus og Oslo vil få over 400.000 flere innbyggere fram mot
2040.
Målet er å få til denne veksten som gir gode bosteder som ivaretar
folks behov. Samtidig er gode
transportløsninger nøkkelen for å hindre kø, kork og kaos. Veksten i transporten
må derfor skje med kollektiv transport. Derfor vil det meste av boligutbyggingen
legges langs etablerte kollektivtraseer og knutepunkter for T-bane, jernbane og
busstraseer.
Samarbeidet som nå igangsettes, skal avgjøre hvilke bydeler
i Oslo og hvilke byer og tettsteder i de 22 kommunene i Akershus som skal få
den største veksten. Det foreligger flere foreløpige alternativer, og et av dem
går ut på å konsentrere veksten til noen få tettsteder i Akershus, slik at
Minnesund med 500 innbyggere i dag, Sørumsand med 4.400 innbyggere og Fetsund
med 7.000 innbyggere kan vokse til byer på størrelse med Drammen og få
50-60.000 innbyggere i løpet av 30 år. I Oslo peker man på Ensjø, Hasle, Løren,
Økern, Ulven og Vollebekk som vekstområder, områder som i dag har mye gammel
industribebyggelse. Her er mye av
infrastrukturen på plass.
Jeg må presisere at dette
er planer for hva man skal utrede. Målet er at utviklingen skal skje på en
bærekraftig måte, men foreløpig er det ikke utelukket det ikke at det kan bli
nødvendig å bruke skogs- og jordbruksarealer. Hvis det hele tatt skal være
aktuelt må det være svært tungtveiende argumenter for dette.
Man trenger ikke være en stor spåmann for å spå at man får
mange spennende diskusjoner i det videre arbeidet. Vi må ha som mål at vi lager gode planer for fremtida
slik at man om 30 år konkluderer at det var bra at man tenkte langsiktig for våre innbyggere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar