torsdag 22. november 2012

Styrker yrkesfag

Utdanning er den viktigste bærebjelken for framtidens nærings- og samfunnsliv. Makter vi ikke å gi elever god utdanning har vi et dårlig utgangspunkt for videre utvikling i Akershus. Det er viktig med et godt samarbeid mellom arbeidsliv og skole.

Det er viktig at yrkesfagene er godt oppdatert med tanke på den raske teknologiske utviklingen som skjer i mange bransjer, og at det er viktig at kompetansen kommer fra arbeidslivet og inn i skolene. En lektor2-ordning hvor man får kompetanse fra næringslivet inn i skolen har vist seg vellykket for realfagene og Akershus fylkesting vil derfor ha en tilsvarende ordning for yrkesfag fra og med skoleåret 2013/2014.  

Lektor 2-ordningen er et prosjekt med formål å fremme realfagene på ungdomstrinnet i grunnskolen og i videregående skole. Ordningen innebærer at fagpersoner fra arbeidslivet involveres direkte i undervisningen innen områder hvor skolen/faglæreren ser dette som en mulighet for å øke elevenes læringsutbytte og interesse for faget. Lektor2-ordningen skal gi økt læringsutbytte for elevene, bidra til økt rekruttering for bedriftene og bidra til gode og nyttige relasjoner mellom skole og arbeidsliv.

I samarbeidet mellom skole og arbeidsliv skal læreplan og læringsutbytte stå sentralt, og samarbeidet skal skje på skolens premisser. Bedriftene kan bidra i den langsiktige rekrutteringen til faget og bransjen. I lokale hjørnesteinsbedrifter og bransjer kan målet også være direkte rekruttering av lokale fagfolk om noen år. Kontakten med barn og unge kan også gi en personlig gevinst for de enkeltpersonene som engasjerer seg fra arbeidslivet; man lærer mye om sitt eget fag og arbeid når man prøver å formidle det.

Fylkestinget vil derfor både at det innføres en lektor 2-ordning for yrkesfag og en ordning med hospitering for yrkesfaglærere for skoleåret 2013/14. Jeg vil oppfordre alle videregående skoler i Akershus med yrkesfaglige studieretninger til å søke både Lektor 2-ordningen og hospitering for yrkesfaglærere for skoleåret 2013/14.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar