Det første spørsmålet gjelder rutetilbudet for kollektiv i
Akershus som blir endret fra og med 9. desember. Dette skyldes Ruters ønske om
forbedringer i kollektivtilbudet inkludert bedre samspill mellom buss og tog i
forbindelse med endringen av togtilbudet på Østlandet.
Ved ruteendringen 9
desember endres linje 811 (Eidsvoll-Jessheim) med flere avganger og drift i helgene.
Dette for å gjøre linje 811 mulig å bruke for flere. Mange som i dag tar 817
til Eidsvoll verk må ta linje 811 til Jessheim i stedet for og bytte til tog
der. Foreløpig er togtidene slik at vi ikke klarer å koordinerer buss med tog
på både på Jessheim og Eidsvoll verk. Ruter ønsket virkelig å få det til, men
der var dessverre ikke mulig. Derfor ble Jessheim prioritert som byttepunkt i
denne omgang. Dette må vi derfor komme tilbake til ved en eventuell senere
endring av togtilbudet.
Det andre spørsmålet gjelder er at Jernbaneverket har besluttet å
innføre en oblatordning ved jernbanestasjonene ved henholdsvis Eidsvoll og
Eidsvoll Verk. Fylkeskommunen har ikke vært delaktig i arbeidet med
innføringen. Det er Jernbaneverket som har kommet frem til at en slik ordning
vil bedre parkeringsløsningen ved disse stasjonene. Ordningen vil prioritere
pendlerne, da det i dag kan være noe fremmedparkering. 10 prosent av plassene
vil kunne benyttes av reisende uten periodebillett mot en avgift. Vi starter nå
opp en prosess hvor vi inviterer blant annet Jernbaneverket hvor vi skal
samordne innfartsparkeringspolitikken i Akershus.
Det siste spørsmålet
gjelder at det mangler lys på Carsten Ankers veg fordi Eidsvoll kommune ikke
har prioritert å anlegge veglys på strekningen.
Veglys på "gamle fylkesveger" med lavere trafikk enn 3000 i årsdøgntrafikk
er kommunenes ansvar. Fartsgrense 60 km/t på denne strekningen er i samsvar med
gjeldende fartsgrensekriterier fra Statens vegvesen, da strekningen ikke kan
defineres som tettbygd strøk. Fartskontroller er politiets ansvar, men jeg kan
godt tenke meg en befaring for å se på dette nærmere.
Det er med andre ord flere gode spørsmål og svarene viser
også med tydelighet at det er behov for samordning i samferdselspolitikken og
at flere av spørsmålene trenger mer tid for å løses.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar