mandag 14. januar 2013

Bedre kunnskap om vegvedlikehold

Akershus fylkesting ønsker å gjennomføre forsøk på hvordan vi kan salte mindre, men samtidig ta vare på trafikksikkerheten.  I den forbindelse er Erik Grønsleth i Indre 14. januar opptatt av vegvedlikehold og bekymret for forsøket med redusert salting på Romerike. Jeg kan berolige med at både Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune er meget opptatt av godt vegvedlikehold og mener det absolutt er viktig med trygge vinterveier i hele Akershus.

Bakgrunn for forsøket med redusert salting er at saltforbruket på norske vinterveier har eksplodert de siste årene. Sist vinter ble det brukt 240.000 tonn salt på landets veier, mens tallet for fem år siden var 165.000 tonn. Bare på Romerike ble det strødd over 18.000 tonn salt sist vinter.
Den viktigste grunnen til at vinterveier saltes er hensynet til trafikksikkerheten, men salt har fått mye pepper de siste årene. Forurensing av vann og vegetasjon, skader på bruer og tunneler, bil- og bremseskader og trafikkfarlig saltsørpe er noe av det saltet får skylden for.  Det er derfor behov for innstramminger. Det er derfor ønskelig at forbruket kan halveres, dvs på tilsvarende nivå som 2003, hvis det settes inn begrensninger og innføres nye tiltak på ulike veistrekninger.
Fylkestinget er derfor glad for at Statens vegvesen setter i gang flere tiltak som vil redusere saltforbruket hvor gjennomføres forsøk med overgang til lavere vinterdriftsstandard uten salting på veier med ÅDT under 3000. Samtidig skal det også iverksettes nye saltinstruksen med tydelige krav til når og hvordan det skal saltes, men samtidig ta vare på trafikksikkerheten på best mulig måte.
Målet er å redusere veisaltingen til et minimum, og øke innsatsen for andre tiltak som kan bedre framkommelighet og gi økt trafikksikkerhet.  Målet er å få til bedre kunnskap og løsninger som er til beste for miljøet.

Les mer om saken her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6434278.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar