Bakgrunn for forsøket med redusert salting er at
saltforbruket på norske vinterveier har eksplodert de siste årene. Sist vinter
ble det brukt 240.000 tonn salt på landets veier, mens tallet for fem år siden
var 165.000 tonn. Bare på Romerike ble det strødd over 18.000 tonn salt sist
vinter.
Den viktigste grunnen til at vinterveier saltes er hensynet
til trafikksikkerheten, men salt har fått mye pepper de siste årene.
Forurensing av vann og vegetasjon, skader på bruer og tunneler, bil- og
bremseskader og trafikkfarlig saltsørpe er noe av det saltet får skylden
for. Det er derfor behov for
innstramminger. Det er derfor ønskelig at forbruket kan halveres, dvs på
tilsvarende nivå som 2003, hvis det settes inn begrensninger og innføres nye
tiltak på ulike veistrekninger.
Fylkestinget er derfor glad for at Statens vegvesen setter i
gang flere tiltak som vil redusere saltforbruket hvor gjennomføres forsøk med overgang
til lavere vinterdriftsstandard uten salting på veier med ÅDT under 3000. Samtidig
skal det også iverksettes nye saltinstruksen med tydelige krav til når og hvordan
det skal saltes, men samtidig ta vare på trafikksikkerheten på best mulig måte.
Målet er å redusere veisaltingen til et minimum, og øke
innsatsen for andre tiltak som kan bedre framkommelighet og gi økt
trafikksikkerhet. Målet er å få til
bedre kunnskap og løsninger som er til beste for miljøet.
Les mer om saken her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6434278.ece
Les mer om saken her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6434278.ece
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar