Det er viktig at kunnskapsformidling om EU/EØS og Norges
øvrige avtaler med EU ikke forveksles med ja eller nei til medlemskap i
unionen. Det må derimot sees på som grunnleggende samfunnskunnskap med hensyn
til politikk og samfunnsutvikling - og som et tema av stor betydning for den
enkeltes hverdag, framtidig studier, jobbmuligheter og samfunnsforståelse.
Kunnskapsdepartementet har nylig gitt Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å justere læreplanene i de gjennomgående fagene for å tydeliggjøre de
grunnleggende ferdighetene i læreplanene. Iden forbindelse bør man se nærmere
på samfunnsfag og man bør i den sammenheng framheve betydningen av kunnskap om
EU/EØS og Norges avtaler med EU.
I Europautredningen (NOU 2:2012) ble det framhevet at økt
kunnskap og kompetanseutvikling i forhold til Europa/EU-EØS som et område det
er behov for mer kunnskap. En undersøkelse utført i tilknytning til
Europautredningen viste at særlig de unge hadde dårlig kunnskap om EU og Norges
avtaler med EU.
Kunnskap om EU/EØS og Norges
avtaler med EU er ikke bare er et tema innen internasjonale forhold, men en
sentral del av det norske samfunnssystemet. Kunnskap om EU/EØS og Norges
relasjon til EU bør derfor også tas inn som en del av læreplanens kompetansemål
innenfor politikk og demokrati og i forhold til individ, samfunn og kultur i
Vg. 1/Vg. 2. I læreplanene for 10 trinn bør tema inngå i kompetansemålet for
samfunns- kunnskap der en i dag skal gjøre greie for politiske institusjoner i
Norge og deres rollefordeling samt i forhold til tema medvirkning, demokrati og
deltakelse.
I henhold til høringsutkastet er formålet med samfunnsfaget
å medvirke til en forståelse og oppslutning om grunnleggende
menneskerettigheter, demokratiske verdier og likestilling, og å stimulere til
aktivt statsborgerskap og demokratisk deltakelse. Videre nevnes det at kunnskap
om samfunn og politikk har en verdi i seg selv og er en forutsetning for
demokratisk deltakelse og for personlig utvikling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar