I
følge prognosene til SSB vil 450 000 flere bo i Oslo og Akershus mot 2040. Mot
2060 kan området få 1,9 millioner innbyggere. Veksten innebærer utfordringer,
både hva det gjelder å skaffe transportmuligheter til en stadig økende
befolkning, og å bidra til urbanisering samtidig som man ivaretar grønt- og
jordbruksarealer. For få år siden hadde vi ingen byer i Akershus, i dag har vi
fem, og det er dermed på høy tid å begynne å tenke bystruktur og byutvikling.
I
de kommende årene vil befolkningsveksten naturligvis gi Akershus både
muligheter og utfordringer. Areal- og transportplanlegging som skal danne
grunnlag for utviklingen på lang sikt. I 2013 skal vi fortsette dette arbeidet.
Her må kommunene bli med på et spleiselag, og man må se på arealbruken på tvers av kommunegrensene.
Med
befolkningsøkningen kommer også kravet om bedre offentlig kommunikasjon. Det
blir i årene som kommer flere passasjerer i kollektivtrafikken og mer trafikk
på veiene og vi må derfor planlegge kollektivutbyggingen sammen med Oslo. Utviklingen av kollektivtilbudet, og da
særlig togtilbudet vil ha en viktig urbaniserende effekt for det norske
samfunnet i årene som kommer. Det er derfor viktig at man planlegger for
boligbygging sammen med gode kollektivmuligheter.
Rommerike
har den fordel at man ligger i nærhet til både hovedstad og hovedflyplass.
Stadig flere er i ferd med å oppdage dette, og ønsker å flytte til regionen.
Man står med andre ord midt oppi problematikken om å utvikle en fremtidsrettet
byer som har plass til å vokse.
Det er en utfordring, men også gledelig, at vi forventer en kraftig befolkningsvekst i hovedstadregionen. Vi må forberede oss på veksten, og skape en positiv næringsutvikling og attraktive tettsteder for folk i Akershus.
Høy
befolkningsvekst, ung befolkning, høy sysselsetting, høyt kunnskapsnivå og gode
levekår er viktige fortrinn i konkurranse med de mer sentrale regionene i
Europa. Det er avgjørende at vi utnytter disse fortrinnene. Det er derfor
viktig å planlegge for å møte veksten.Det
utredes nå tre alternativer for fremtidens Oslo og Akershus:
1)
Beholde dagens kommuneplaner. Transportløsning: Lappe på dagens løsninger, mye
må baseres på bil og buss. Krever stor satsing på vei.
2)
Alternativet «En konsentrert utvikling av byer i Oslo og Akershus». Lillestrøm
pekes ut som den med størst potensial. Også Asker/Bondivann/Høn,
Jessheim/Gardermobyen og Ski/Ås er vurdert. Transport: Jernbane og T-bane skal
være ryggraden. Sterkere tverrforbindelser ute i regionen.
3)
Flere nye byer som likevel er mindre enn i byalternativet. Heggedal,
Rosenholm/Kolbotn, Minnesund/Langset og Rånåsfoss (nord for Sørumsand)
vurderes.
Selve
planforslaget skal ligge på bordet i april 2014. Avgjøres høsten 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar