søndag 13. januar 2013

Fordel med befolkningsvekst

Akershus har en årlig vekst på om lag to prosent. Dette er en vekst som vil holde seg stabil i overskuelig fremtid, den er ikke forbigående. Samtidig er det viktig å huske på at denne veksten er en fordel, da den gir muligheten til å utvikle byer og tettsteder for fremtiden.

I følge prognosene til SSB vil 450 000 flere bo i Oslo og Akershus mot 2040. Mot 2060 kan området få 1,9 millioner innbyggere. Veksten innebærer utfordringer, både hva det gjelder å skaffe transportmuligheter til en stadig økende befolkning, og å bidra til urbanisering samtidig som man ivaretar grønt- og jordbruksarealer. For få år siden hadde vi ingen byer i Akershus, i dag har vi fem, og det er dermed på høy tid å begynne å tenke bystruktur og byutvikling.

I de kommende årene vil befolkningsveksten naturligvis gi Akershus både muligheter og utfordringer. Areal- og transportplanlegging som skal danne grunnlag for utviklingen på lang sikt. I 2013 skal vi fortsette dette arbeidet. Her må kommunene bli med på et spleiselag, og man må se på  arealbruken på tvers av kommunegrensene.

Med befolkningsøkningen kommer også kravet om bedre offentlig kommunikasjon. Det blir i årene som kommer flere passasjerer i kollektivtrafikken og mer trafikk på veiene og vi må derfor planlegge kollektivutbyggingen sammen med Oslo. Utviklingen av kollektivtilbudet, og da særlig togtilbudet vil ha en viktig urbaniserende effekt for det norske samfunnet i årene som kommer. Det er derfor viktig at man planlegger for boligbygging sammen med gode kollektivmuligheter.

Rommerike har den fordel at man ligger i nærhet til både hovedstad og hovedflyplass. Stadig flere er i ferd med å oppdage dette, og ønsker å flytte til regionen. Man står med andre ord midt oppi problematikken om å utvikle en fremtidsrettet byer som har plass til å vokse.

Det er en utfordring, men også gledelig, at vi forventer en kraftig befolkningsvekst i hovedstadregionen. Vi må forberede oss på veksten, og skape en positiv næringsutvikling og attraktive tettsteder for folk i Akershus.

Høy befolkningsvekst, ung befolkning, høy sysselsetting, høyt kunnskapsnivå og gode levekår er viktige fortrinn i konkurranse med de mer sentrale regionene i Europa. Det er avgjørende at vi utnytter disse fortrinnene. Det er derfor viktig å planlegge for å møte veksten.Det utredes nå tre alternativer for fremtidens Oslo og Akershus:

1) Beholde dagens kommuneplaner. Transportløsning: Lappe på dagens løsninger, mye må baseres på bil og buss. Krever stor satsing på vei.

2) Alternativet «En konsentrert utvikling av byer i Oslo og Akershus». Lillestrøm pekes ut som den med størst potensial. Også Asker/Bondivann/Høn, Jessheim/Gardermobyen og Ski/Ås er vurdert. Transport: Jernbane og T-bane skal være ryggraden. Sterkere tverrforbindelser ute i regionen.

3) Flere nye byer som likevel er mindre enn i byalternativet. Heggedal, Rosenholm/Kolbotn, Minnesund/Langset og Rånåsfoss (nord for Sørumsand) vurderes.

Selve planforslaget skal ligge på bordet i april 2014. Avgjøres høsten 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar