Regjeringen legger i disse dager siste hånd på
stortingsmeldingen om ny nasjonal transportplan. Vår største utfordring er at
vår befolkningsvekst gjør at trafikken på Østlandet er nær kollaps. Veier og
jernbane er ikke dimensjonert for dagens trafikkvekst, men det er likevel ikke
Oslo eller Akershus sine behov som taler for Intercity. Handlet dette bare om
oss, kunne mye annet vært viktigere.
En helhetlig utbygging vil binde sammen hele
Østlandet til et mer velfungerende bolig- og arbeidsmarked. Vil man spre
vekstmulighetene langt bortenfor Osloregionen så må man bygge dobbeltspor helt
til Halden, Lillehammer og Skien. Slik kan vi skape vekst i boligetablering og
arbeidsplasser langt utenfor Oslo. Det er bare full utbygging av dobbeltspor i hele
Intercity-triangelet som kan gjøre jernbanen til mer enn en pendlermaskin for
Osloregionen.
I innlegget vises det også til viktige lokale
utfordringer for kollektivtrafikken og jeg er enig at det er dårlige
overgangsforhold på Eidsvoll Verk. Ønsker man å vente 15 minutter på stasjonen
er man selvsagt velkommen til det. Bakgrunnen for endringene til Ruter var svært
få reisende på linje 817. Det var i snitt 5,7 passasjerer per avgang. Ressursene som ble brukt på 817 er nå derfor
flyttet til 811, og det er etablert et tilbud i helger, samt utvidet driftstid
i ukedagene.
Ruter har forsøkt å få til overgang til/fra tog på
Eidsvoll verk, men det var dessverre ikke mulig, men i 2014 kommer det en togavgang
til mellom Eidsvoll/Eidsvoll verk og Oslo. Det gjør at det vil det være enklere
å tilpasse tilbudet med buss, også på Eidsvoll verk. Dersom det viser seg at
valg av matepunkt var uheldig, er dette noe Ruter er villige til å vurdere på
nytt, men det er vanskelig å få til større endringer før ny togavgang i 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar