E18
Vestkorridoren har i dag store trafikkavviklingsproblemer for både buss- og
biltrafikk. E18 er en riksvei, og dermed et statlig ansvar, men for meg som
fylkespolitiker har realiseringen av denne vegen vært en viktig bærebjelke i
Oslopakke 3.
E18
har funksjon som stamveg, hovedveg og lokalveg, i og med at det ikke er
etablert et parallelt lokalvegnett som kan betjene det lokale reisebehovet. Ved
reforhandling av avtalen om Oslopakke 3 i 2012 ble vi enige om at utbygging av
E18 Vestkorridoren skulle søkes gjennomført basert på en finansieringspakke
bestående av statlige bidrag, en egen bompengeordning, samt midler fra
Oslopakke 3.
Utbygging
av E18 Vestkorridoren skal forbedre tilgjengeligheten med et robust vegnett med
god fremkommelighet spesielt for næringstransport. Det skal legge til rette for
økt bruk av miljøvennlige transportformer som alternativer til bil, og redusere
trafikkskapte miljøproblemer langs korridoren.
Som
en del av de nye planene er det foreslått å lage en egen trasé for bussene.
Denne skal være adskilt fra de øvrige feltene på E18 for å sikre god fremkommelighet
for kollektivtransport. Med befolkningsveksten må vi sikre at
kollektivtrafikken komme raskt frem, og ikke hindres av annen trafikk.
I
tillegg får vi til en egen sykkelekspressveg. Det er et stort potensial for å
øke sykkeltrafikken fra Asker til Bærum og Oslo. Dette gjelder både antall
syklister og den delen av året det sykles. Utbygging av E18 vil innebære en
kontinuerlig sykkeltrase av høy kvalitet.
Ny
E 18 skal også realisere god stedsutvikling, skape lokalmiljø med mindre støy
og sist, men ikke minst sikre trafikksikkerhet.
Nasjonal
transportplan 2014-2023 ble behandlet i Stortinget i juni 2013, Det er
fremdeles stor usikkerhet i beregningsgrunnlaget, og taksten vil i særlig grad
bli påvirket av lånerente, innkrevingsperiode og statlig bidrag. Lavere
byggekostnader og eventuelle grunneierbidrag vil også kunne redusere
bomtakstene.
I
Akershus er det strekningen fra Lysaker i Bærum via Slependen til Drengsrud i
Asker som er en del av planene for utbyggingen av «E18 Vestkorridoren».
Byggestart for strekningen Lysaker – Ramstadsletta vil være tidligst 2016/2017.
SVs forhold til Oslopakke 3 minner om den personen som kommer på spleiselag uten å betale. De har lyst til å feste og ha det moro, men de vil ikke være med å ta regninga.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar