onsdag 28. mai 2014

Styrking av lavterskeltilbudene for ungdom

Det er et viktig mål å gi best mulig kvalitet for alle som får utdanningen av Akershus fylkeskommune. Vi vet at god helse er en forutsetning for god læring, og at læringsmiljøet påvirker elevenes helse. Lavterskeltilbudene for ungdom vedrørende psykisk helse og rus i Akershus bør derfor styrkes.

I de senere år har vi vært opptatt av også å styrke kapasiteten for psykososiale tjenester i skolene våre ved at det er satset på skolehelsetjeneste og miljøarbeider. Det er viktig at det arbeides videre med å gjøre tiltakene som allerede finnes både innenfor og utenfor skolens rammer mer effektive og tilgjengelige. Det må jobbes aktivt og kontinuerlig med å gjøre hele kjeden av tjenestetilbud kjent for alle som mottar opplæring. Vi må både øke kunnskapen om tilbudet samt øke tilgjengelighetet til elevtjenestene.
En styrking av lavterskeltilbudene for elevene våre vil derfor primært være å legge til rette for at tjenestene er tilgjengelig der ungdommene befinner seg. Relasjonen lærer og elev er en nøkkelfaktor i et positivt læringsmiljø. Lærernes unike mulighet til å fange opp signaler hos elever som sliter med psykiske vansker og rusproblematikk bør vektlegges, nettopp fordi læreren kan være i posisjon til å sikre tidlig innsats hos utsatte elever. Lærerne er således «førstelinje-leddet» for alle elevforhold– herunder forhold som omhandler psykiske helseproblemer og rusmiddelproblemer. I et slikt perspektiv er lærernes kompetanse og ferdigheter i møte med elever med psykiske vansker eller rusproblemer et viktig satsningsområde.

Skolens kapasitet og kompetanse innenfor rådgivningstjenesten er av stor betydning for å forebygge frafall i videregående skole. I tillegg til de elever som trenger oppfølging og tilrettelegging på grunn av psykiske, sosiale eller emosjonelle forhold, er det også mange elever som faller fra på grunn av feilvalg. Disse elevene trenger betydelig oppfølging og veiledning i forhold til karrierevalg, men også egne forutsetninger for å oppnå kompetanse. Skolens kapasitet og kompetanse knyttet til rådgivingstjenestene må derfor være i tråd med skolens behov.
Akershus vil derfor gjennomføre kompetanseheving for lærerne og sosialpedagogiske rådgivere med vekt på områdene relasjonskompetanse og kommunikasjonsteknikker inn mot elever med psykiske helseproblemer og rusproblematikk.

I tillegg til å styrke lavterskeltilbudene ønsker vi å opprette tilrettelagt tilbud for elever med psykiske vansker. Tilbudet som per i dag gis i våre lokaler på Lurud ved Romerike er et eksempel på et slikt forsterket tilbud som har vist seg vellykket.  Mange av elevene har kommet tilbake i ordinær skole etter en periode med 1 til 1 undervisning eller undervisning i små grupper med lærere med god kompetanse på denne elevgruppen. Dette tilbudet om skjermet opplæring, etter samme modell som per i dag tilbys på Romerike i alle de tre regionene i Akershus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar