mandag 27. september 2010

Ahusbanen på rett spor

Fylkestinget i Akershus har vedtatt man ønsker baneløsning fra Oslo til Ahus. For å få dette realisert må det politisk arbeid til på tvers av fylkesgrenser og mellom de tre forvaltningsnivåer som vi har i landet. Akershus fylkeskommune skal derfor ta direkte kontakt med Staten, Ahus, Lørenskog- og Oslo kommune og andre relevante aktører for samarbeid om å få forpliktende avtaler, herunder arealbruk langs banen og finansiering. Det er også et sterkt ønske om å fremskynde banen, men dette må sees i sammenheng med Oslopakke 3s utredning om nordøstkorridoren. Det bør vurderes et offentlig/privat samarbeid (OPS) for å få banen på plass så fort som mulig. Disse vedtakene lover godt for regionens innbyggere og ikke minst for miljøet.

Ahusbanen er et godt prosjekt for fremtiden, men vi har fått en rapport som sier at det er en utfordring for banen at man per i dag har for dårlig kundegrunnlag. Bakgrunn for Akershus Fylkesting sin behandling av saken er rapporten ”Baner på Nedre Romerike” som Norconsult AS har laget på vegne av fylkeskommunen. Rapport er bestilt for å synliggjøre mulige løsninger for en fremtidsrettet transportløsning for Lørenskog og det nye universitetssykehuset. Trafikkprognosene viser at markedsgrunnlaget for alle alternativene i dag er svakt i forhold til å kunne forsvare de kostnadene en utbygging av banesystemet vil medføre.

Utfordring med dårlig kundegrunnlag for banen må vi ta. Det nytter ikke å benekte virkeligheten. Vi har heldigvis befolkningsvekst. Fremtidig vekst i Oslo/Akershus er anslått til i overkant av 30% innen 2030. Denne veksten vil slå ulikt ut basert på lokale forhold og planer, men for Lørenskog kommune vil dette gi store muligheter Befolkningsveksten sammen med Ahus hvor det kommer et betydelig antall arbeidsplasser (ca. 5 000 arbeidsplasser i 2030) og med en regional funksjon som sykehus også for Groruddalen i Oslo kommune vil dette innebærer økt behov for transport, og nye reiserelasjoner i forhold til dagens. Postens nye brevsentral er også nylig etablert i kommunen, og sammen med Coca-Cola utgjør disse to ca. 3 800 arbeidsplasser lokalisert til aksen mellom Visperud og Lørenskog stasjon. Sammen med øvrig utvikling i Lørenskog kommune og tilgrensende områder i nabokommunene, hvorav senterutviklingen i Lørenskog sentrum er fremtredende vil en baneutvikling og arealutvikling kunne bygge opp under hverandre.

Å bygge T-bane er en kostbar løsning så det er nødvendig å se en slik løsning i sammenheng med passasjergrunnlaget. Et grovt anslag av det billigste baneforslaget gir en kostnad for strekningen fra Ellingsrudåsen til Ahus på ca. 2,5 milliarder kroner og ca. 1,875 milliarder kroner for strekningen Ahus – Lillestrøm (direkte linje). Det er med andre ikke småpenger vi snakker om som du og jeg betaler når vi kjører igjennom bomringen. Det er ikke slik at det er staten som betaler landets tyngste infrastrukturløsninger for kollektivtrafikken. På tross av at staten ikke betaler for byggingen har jeg heller ikke tro på at Samferdselsdepartement, Riksrevisjon eller for den saks skyld andre eksterne instanser vil si at en 4 milliarders investering er riktig hvis banen ikke har et godt kundegrunnlag. En ekstern rapport vil da stoppet banen på faglig grunnlag.

Avslutningsvis så er vi er på rett spor. Bygging av Ahusbanen skal vi gjennomføres, men vi har mye arbeid foran oss før vi kan gå om bord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar