lørdag 18. september 2010

Gjøvikbanen må få et bedre tilbud

Antall avganger på Gjøvikbanen må ikke reduseres, og infrastrukturen må oppgraderes for å redusere reisetiden mellom Gjøvik og Oslo.

Det har vært en krevende vinter med mange innstilte tog og problemer med materiellet. Det er ifølge NSB Gjøvikbanen AS den spesielt krevende infrastrukturen på Gjøvikbanen, i kombinasjon med eldre materiell, antallet tog, kilometer pr. togsett og tiden til vedlikehold, som gjør at selskapet planlegger å redusere tilbudet.

Det er ikke ønskelig at tilbudet nå skal reduseres, og det kan ikke komme som en overraskelse at infrastrukturen på Gjøvikbanen er krevende. Det er svært viktig å opprettholde og forbedre togtilbudet for Nittedal og Hadelandsregionen.

På sikt er det nødvendig at vi retter ut kurver og får ned reisetiden, noe som krever økte bevilgninger til jernbanen. Jeg mener at også Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen må inkluderes i Intercity-triangelet i Oslo-regionen.

Målet er at pendlerne skal ha et godt og miljøvennlig kollektivtilbud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar