lørdag 18. september 2010

Mer handling og mindre prat

I dag skal jeg delta på et spennende møte som arrangeres på Eidsvoll. Tema er klima - bare prat? Mitt utgangspunkt i klimapolitikken er forvalteransvaret. Vår politikk er basert på en forutsetning er satt til å forvalte skaperverket. God forvaltning foregår i et generasjonsperspektiv. Målet for all politikk må være å løse dagens utfordringer uten at det går på bekostning av kommende generasjoner.

Klimatrusselen er et eksempel på at praktisk politikk ofte fører til det motsatte. Fremtidige generasjoners muligheter undergraves og innskrenkes i iveren etter å finne kortsiktige løsninger på akutte behov.

KrFs visjon i klimapolitikken er ”lavutslippssamfunnet”. Løsningen på klimautfordringer ligger i å frikoble økonomisk vekst fra vekst i klimagassutslippene. Vi må redusere klimagassutslippene dramatisk samtidig som store deler av verdens befolkning må løftes ut av fattigdom.

Dette er ingen liten utfordring. Det vil kreve stort politisk mot og handlekraft. Norges må gå foran i dette arbeidet.

I 2005 nedsatte Knut Arild Hareide Lavutslippsutvalget. Mandatet var å utrede hvordan Norge kan bli et lavutslippssamfunn – noe utvalget gjorde på glimrende vis. Siden da har vi fått Klimaforliket og Klimakur. Men utslippene er fortsatt like høye og politikken som føres er den samme. Vi har også sett de internasjonale klimaforhandlingene havarere i København.

Nå trengs det lederskap. KrF står fast på målsetningene fra klimaforliket. Norges utslipp skal reduseres med 30 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Vi skal være klimanøytrale i 2030. To tredjedeler av utslippskuttene skal tas i Norge. For å få dette til må alle lønnsomme og billige tiltak i Klimakur iverksettes umiddelbart. Norge trenger en helhetlig klima- og energihandlingsplan hvor alle sektorer og tiltak sees i sammenheng og vedtak settes ut i livet. Alle offentlige etater og myndighetsutøvere må forpliktes til å følge opp nasjonale klimapolitiske målsetninger.

Jeg tror både på pisk og gulrot i klimapolitikken, men det trengs noen store gulrøtter. Skatter og avgifter må innrettes slik at det lønner seg å handle miljøvennlig – enten det gjelder transport, forbruk eller energibruk. Vi tror på positive tiltak som avgiftsfritak for biodrivstoff og miljøbilpremie ved kjøp av miljøbiler. Her har vi en lang vei å gå!

Vi trenger mer handling og mindre prat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar