Hydrogen kan bli en av fremtidens viktigste energibærere. Derfor har KrF, V, H og Frp i Akershus vært opptatt av å se på mulighetene for bruk hydrogenbusser i vanlig drift. Dette har vi lyktes med. Vi setter i gang et forsøk med hydrogenbusser som vil gå i ordinær rutedrift.
Det er nå valgt 5 hydrogenbusser. I utgangspunktet vil hydrogenbussene bli brukt på linje 81A (Sofiemyr-Solli). Det belgiske firmaet Van Hool ble valgt som leverandør etter en tilbudskonkurranse Bruk av hydrogen gjør det mulig å redusere dagens avhengighet av fossilt brensel samtidig som det kan gi økt bruk av fornybare energikilder.
KrF er glad fot at vi kan bidra til å utvikle nullutslippsteknologi til transport. Dette setter vår region i front på miljøvennlig utvikling. Hydrogen som energibærer kan bli svært viktig i et framtidig energisystem fordi bruken av hydrogen ikke medfører miljøskadelige utslipp til luft, og forbrenningsproduktet fra hydrogen er primært vann.
Ny teknologi er dyr i starten. Disse bussene er ikke et hyllevareprodukt, men de vil representere en betydelig videreutvikling i forhold til tidligere kjente generasjoner av hydrogenbusser. Prisen pr buss er ca 11 millioner kroner, hvilket er 4 ganger prisen på en tilsvarende buss med dieselmotor.
For å utvikle en omfattende bruk av hydrogen er det viktig at hydrogen blir akseptert av næringsliv og husholdninger som en sikker energibærer samtidig som det må finnes pålitelig utstyr for anvendelse av hydrogen hos brukeren.
Transportsektoren peker seg ut som den sektoren hvor det først synes å kunne være aktuelt med mer omfattende bruk av hydrogen. Økte miljøkrav har akselerert arbeidet med å utvikle mer miljøvennlige kjøretøyer og renere drivstoffer. Fremdeles er det barrierer som må forseres før hydrogen kan tas i vanlig bruk. Demonstrasjonsprosjekter er et viktig verktøy for å synliggjøre bruk av hydrogen for publikum, men også for å kunne prøve ut teknologien i vanlig drift.
Akershus fylkeskommune, Oslo kommune, Norsk Forskningsråd og Transnova har bevilget nærmere 100 millioner kroner til prosjektet. I tillegg deltar man i en felles europeisk søknad om midler fra EU.
Ruter har også utlyst en konkurranse for bygging og drift av hydrogenstasjon. Hydrogen vil bli produsert lokalt på Rosenholm bussanlegg ved elektrolyse av vann, med strøm fra fornybare kilder. Samme sted vil også bussene bli stasjonert. Konkurransen om bygging og drift av hydrogenstasjonen er i sluttfasen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar