I går var det endelig markeringen av åpningen av Jar stasjon og fra da av kunne passasjerer reise med Kolsåsbanen fra Jar mot Oslo. Trikk og metro møtes og bidrar til at de som bor i området her kan benytte seg av to fremtidsrettede transportmidler. Med trikk og T-bane gjelder Oslo-pris nå helt til Jar stasjon.
Det har vært mange som har ventet lenge på at Kolsåsbanen skulle komme tilbake på sporet igjen. I mellomtiden har det ikke manglet på utfrdringer. Tidsaspektet og kostnadssprekken har vært fokusert på. Mangel på fortetting av bebyggelsen langs linja osv. I dag kan man se at Kolsåsbanen har gjenoppstått i en helt ny drakt og i en form som en ikke kunne forestille seg muligheten av for 10 år siden. Prosjektet har blitt mye dyrere enn antatt, men så er heller ikke prosjektet det samme. Det nye prosjektet inneholder både bybane og metro. Stasjonsområdene er universelt utformet i samsvar med nye krav, og lengden på perrongene er dimensjonert i forhold til det nye vognmateriellet.
Akershus fylkeskommune har økt sitt engasjement i kollektivtransporten de siste årene. Tilskuddet til drift av kollektivtransporten har økt formidabelt de siste 4 årene både når det gjelder tilskuddet over fylkeskommunens egne budsjetter og ved hjelp av et betydelig tilskudd fra bomringen. Oslopakke 3 har vært og er en forutsetning for at vi kan må målene våre, men i det lange perspektivet vil det ikke være tilstrekkelig. Det er derfor satt et betydelig press på regjeringen fra alle fylkene i Norge for å få neste versjon av NTP (2014-23) til å vie en vesentlig del til utbygging og drift av kollektivtrafikken i landet som helhet, men ikke minst i de store byregionen rundt landets storbyer.
Et godt kollektivtilbud er viktig for å møte fremtidens utfordringer. Åpningen av Jar stasjon er bare første stopp. I august 2011 åpner stasjonene Ringstabekk og Bekkestua. Bekkestua blir endestasjon for trikken, mens T-banen føres videre til Kolsås, med forventet åpning i 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar