tirsdag 30. november 2010

Å skape et varmere samfunn

I går hadde Akershus KrF sitt nominasjonsmøte. Jeg er glad for støtten fra nominasjonsmøte til å å ha toppplassen og faktisk er det også litt skremmende. Jeg gleder meg veldig til oppgaven som forhåpentligvis skal føre oss fram til et godt valgresultat. Det er en spennende tid både for Akershus og KrF.

KrF har i den senere tid vært preget av mye mas og lite ull. Det har kanskje også vært så ille at det er som den personen som den man har til bord sog samme hva man snakker om så snakker vedkommende om seg selv. Det er ikke galt å snakke om egen politikk, men det gjør man fordi man vil gjøre noe for andre. Det er sjelden at folk velger parti fordi man synes det er spennende at man er selvopptatt.

Det er også store utfordringer for Akershus som er et fylke i enorm vekst og utvikling. En av de viktigste sakene i fylkespolitikken er oppfølgingen av de videregående skolene. Vi må følge opp slik at elevene møter og fullfører. Oppfølgingstjenesten må bli bedre. Vi må redusere frafall og få flere elever til å gjennomføre og bestå videregående opplæring. Selv om frafallet i den videregående skolen i Akershus er redusert, gjenstår fortsatt mye arbeid. Særlig gjelder dette elever og lærlinger som velger yrkesfag.

Kollektivsatsingen er viktig for KrF. Enklere takst- og sonesystem for kollektivtrafikken i hovedstadområdet er prioritert. Som følge av satsingen på ny takst- og sonestruktur vil den som reiser med månedskort betale for kun 3 soner. Det er viktig for å forenkle og forbedre tilbudet til kollektivreisende, samt å sørge for et bedre kollektivtilbud i hele fylket. Jeg er også bekymret for etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene. Vi har aldri brukt mer på vedlikehold, men behovet er stort. Akershus fylkeskommune skal derfor legge fram en samferdselsplan for vedlikehold av veiene. Videre ønsker jeg å vektlegge arbeidet for å skaffe langsiktig statlig finansiering av baneløsninger som Fornebubanen og bane til Ahus.

Miljø og klima, styrket landbruk og innsats for å gjøre reiselivsnæringen livskraftig og robust er andre viktige saker som jeg også vil trekke fram. Dette er mange områder der vi langt fra er ferdige, men vi har oppnådd gode resultater og er på riktig vei.

KrF har godt gjennomslag i Akershus for vår politikk, og jeg stiller med glede opp for dere. Det er et stort privilegium å få være folkevalgt fordi man kan være med å sette saker på dagsorden og gjøre en forskjell. Akershus KrF har fått en god liste med flinke folk med verdifull erfaring og kompetanse. Sammen med Ingunn, Finn, Peter, Christine og Malin har vi et godt team. Jeg vil understreke at ingen kan ikke vinne valget alene. Vi er et lag og godt lagarbeid gjør at man kan vinne velgere.

Jeg mener at KrF er best når vi snakker om folks hverdagsproblemer og har en raus holdning til dem som faller utenfor i samfunnet. Sammen skal vi skape et varmere samfunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar