TT-ordningen er et tilbud til de som på grunn av sin funksjonshemming er ute av stand til å benytte det til enhver tid tilgjengelige transporttilbudet. TT-kortet benyttes som betaling for drosjereiser.
I 2005 ble forskriften for transporttjeneste for funksjonshemmede i Akershus endret, og muligheten for å få livsvarig reiserett opphørte. Kravene for å få TT-kort ble også strammet inn. Mange av de som fikk TT-kort før 2005, har kunnet behold dette. Det som av RB er fremstilt som forskjellsbehandling, har sin årsak i at reglene er endret.
Det er 13.600 TT-brukere i Akershus. I 2010 bruker Akershus fylkeskommune 47 millioner kroner på TT-ordningen. Fylkeskommunen har hittil i år mottatt ca 2.700 søknader om TT-kort. Av disse får ca 5 prosent avslag, og det er behandlet 28 klager på avslag om TT-kort.
Det er viktig at det er lik praksis ved behandling av søknader. Regelverket må derfor følges i alle saker. Vi har selvfølgelig forståelse for den enkeltes situasjon og at noen ønsker seg et bedre tilbud, men det vil være forskjellsbehandling dersom det blir innvilget TT-kort på andre grunnlag enn gjeldende regelverk.
Servicelinjen er en del av kollektivtilbudet i Akershus, og finansieres av fylkeskommunen. Servicelinjen gir særlig eldre en mulighet for tilpasset transport ved at man kan hentes hjemme på gårdsplassen og få hjelp ved av- og påstigning. Til sammenligning får en TT-bruker i gjennomsnitt 17 turer per år. Servicelinjen gir mulighet for mer transport for flere mennesker.
De som kan bruke servicelinjen, som er en del av det offentlige kollektivtilbudet, vil ikke få innvilget TT-kort. Personer født før 1935 som har fått permanent (eller livsvarig) TT-kort etter ordningen før 2005, vil imidlertid ikke miste TT-kortet selv om de kan benytte servicelinjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar