tirsdag 9. november 2010

Staten satser ikke på kollektiv

I dagens Vårt Land er det en spennende sak på side 4 i papirutgaven. Dette stemmer godt erfaringene fra Akershus.

Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI) er det på lang sikt ingen god løsning å sette opp prisen på for eksempel bussbilletten.Hvis prisen øker med 10 prosent, vil man miste rundt 4 prosent av passasjerene på kort sikt. På lang sikt har man mistet det dobbelte.

- Disse tallene viser at høyere pris kan forsvares i et kortsiktig perspektiv. Men det lønner seg ikke på lang sikt. Prisøkninger har motsatt effekt, og trekker ikke folk til kollektivtransport, forklarer forsker Nils Fearnley ved TØI.

Jeg er også enig med fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag til NRK som sier: "Nå finnes det ikke rom for betydelige kostnadsbesparelser og det finnes ikke muligheter for å hente penger fra andre sektorer som skole, kultur og næringsutvikling. Nå må en ytterligere kvalitetsforbedring i kollektivtrafikken komme gjennom økte overføringer".

Hver gang jeg sier dette til sentrale politikere blir de lettere fornærmet, men dette handler om både penger til drift og til infrastruktur.

1 kommentar: