Ruter vurderer å la private betale for både bygging, drift og vognkjøp for å få Fornebubanen på skinner. Lokalt næringsliv er åpne for samarbeid. Stadige utredninger og galopperende utgifter har gjort at Fornebu fortsatt står uten varig kollektivløsning. Det er ikke tatt noen endelig beslutning om driftsart (bybane/trikk eller metro/T-bane) eller hvor banen skal gå.
Men både lokalt næringsliv, Ruter og politisk ledelse i Oslo og Akershus har antydet at de foretrekker en moderne metrolinje fra Fornebu via Lysaker og Skøyen til Majorstuen. Problemet er pengene. Nevnte alternativ er beregnet til å koste svimlende 4 milliarder kroner.
Men Fornebubanen har bare drøyt 1 milliard til rådighet, og vil være i manko uansett hvilken skinneløsning man faller ned på. Det billigste kollektivalternativet, bybane med kobling til eksisterende trikkenett i Oslo, vil koste 2,7 milliarder.
En løsnning kan være et mulig offentlig-privat-samarbeid (OPS) for å «løse finansieringsutfordringene» og få fart på banen. Finansiering kan være utfordringen for å bygge det man aller helst vil. Da gjelder det å tenke kreativt. Det er flere initiativer på gang, og OPS er en av de modellene man ser på.
OPS er omstridt politisk, og har aldri vært benyttet i baneprosjekter i Norge. Kun noen få veistrekninger er bygd på en slik modell, men ingen i Oslo og Akershus. Fornebu er området med størst markedspotensial for kollektivtrafikk. Men løsningen man kan ønske seg er ikke kompatibel med de pengene som er til disposisjon i dag.
Til Aften sier Eiendomsselskapet Fornebu Utvikling er åpen for et eventuelt samarbeid. Bevilgningene og beslutningsprosessene rundt Fornebubanen er problematiske. Hvis trafikkgrunnlaget er til godt nok, vil vi kunne stille oss åpne til OPS, uten at jeg vil forskuttere behandlingen, sier viseadministrerende direktør, Hans Edvardsen. Han mener man vil oppnå «tilstrekkelig trafikkgrunnlag» dersom et nytt gigantprosjekt på Fornebu realiseres.
Fornebu Utvikling ønsker å bygge en høyteknologisk nærings- og forskningspark med plass til 10 000 studenter og like mange arbeidsplasser på tomtene rett nord for Telenor Arena. Fra før er det planlagt 6000 boliger og 20 000 arbeidsplasser på Fornebu. Realisering av Fornebu Science Park betinger utbygging av en moderne metro til og fra Fornebu. Vi vil være åpne for å diskutere samfunnsmessige løsninger der sammenhengen mellom metro og parken vil være er faktum, sier Edvardsen
Fakta OPS:
Offentlig Privat Samarbeid (OPS) innebærer at en privat utbygger i første omgang legger ut kostnader og tar ansvar for bygging.
Utbygger påtar seg også ansvar for drift og vedlikehold for en lengre periode, f.eks. 25 år.
Utgiftene dekkes i siste omgang av det offentlige, gjennom leie/årlige nedbetalinger.
Fakta Fornebubanen:
Fornebubanen har vært utredet flere ganger de siste ti årene:
I 2002 vedtok Akershus fylkesting at det skulle bygges en førerløs automatbane.
I 2007 ble planene vraket. I stedet vil politikerne ha en bybane (trikk).
I mai 2008 fikk Ruter i oppdrag å utrede bybanemuligheter.
Ett år senere ble også T-bane inkludert i arbeidet. Endelig trasévalg er ennå ikke bestemt.
Ruter skal sende inn reguleringsforslag for banetrasé på Fornebu innen sommeren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar