I dag hadde keg et et spennede møte med Akershus Bondelag. Tema var nasjonal transportplan - Hvordan kan den bidra til å ta vare på matjorda?
I Norge utgjør jordbruksarealene kun 3 pst. av det totale landarealet. Gjennomsnittlig jordbruksareal som andel av landarealet i verden for øvrig er rundt 10 pst. Norge har 2,2 dekar landbruksjord pr. innbygger, mot 2,7 dekar pr. verdensborger. Klimatiske forhold gjør også at kun en tredjedel av Norges jordareal egner seg til matkornproduksjon. Likevel har det altså over lang tid foregått en høy omdisponering av slike arealer i Norge.
Flyttestrømmen og befolkningsveksten rundt byer og tettsteder i Norge tilsier at det er de mest verdifulle matproduksjonsarealene som vil bli utsatt for det største utbyggingspresset også i framtiden.
Nedbygging av matjord er i de fleste tilfeller irreversibelt. Når huset, kjøpesenteret eller motorveien først står der, får man ikke jordet eller åkeren tilbake, så mye man enn måtte ønske det. De er tapt for alltid. Spørsmålet vi må stille oss, er: Hvordan skal vi greie å skape et større engasjement om jordvernet i den politiske debatten
Det er få land i verden som har et lavere areal fulldyrket jord pr. person enn det Norge har. I følge SSB ble det omdisponert 8 130 dekar dyrket mark i 2009. Arealet fulldyrket jord i Norge er nå er nede på 1,75 daa pr. person.
Nedbygging av matjord er et stort problem. Dette er uheldig både av hensyn til norsk landbruk, miljø og internasjonal matkrise. KrF vil derfor støtte tiltak som begrenser omdisponering av jordressursene våre, og håper dette får bred omtale i en eventuell fremtidig melding.
Bruksnedlegging fører også til at muligheten for å utnytte tilliggende ressurser i utmark blir sterkt redusert, fordi det aktive jordbruket er borte eller redusert til et minimum i noen bygdelag. Dette er særlig uheldig fordi vi i dag importerer kraftfor som tilsvarer 2,5 mill dekar kornjord i utlandet. KrF mener vi må ha et strengt jordvern for å sikre fremtidens generasjoner muligheten for nasjonal matforsyning.
For første gang har man departementet styrket fokuset på jordvern i arbeidet med ny Nasjonal transportplan. For første gang blir det der presisert at det skal tas hensyn til jordvernet i alle faser av planleggingen av utbyggingene. I Statens vegvesens innspill til Nasjonal Transportplan (NTP) heter det:
«Hensyn til jordvernet skal ligge som en av premissene for planleggingen, og ikke komme inn når planen er ferdig behandlet». Fra og med kommende NTP er jordvern et spesifisert kriterium på linje med trafikksikkerhet, og i sitt innspill skriver vegvesenet at «det legges vekt på å begrense og kompensere for inngrepene i hvert enkelt prosjekt. Det er likevel ikke grunn til å tro at inngrepene i dyrket jord vil bli vesentlig lavere enn de har vært tidligere år».
Dette har jeg stor tro på vil gi en annen tilnærming på dette viktige arbeidet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar