Aftens leder 23. november er opptatt av at tomme miljøbusser ikke er god miljøpolitikk. Vi kan selvsagt ta selvkritikk for at vi er for forsiktige. På den annen side når man tar i bruk ny teknologi i vanlig rutetrafikk skal man være sikker på at dette ikke går ut over kundene. Tenk hvordan oppslaget hadde vært hvis vi ikke hadde fått den regularitet og punktighet som kreves av kollektivtrafikken.
For Akershus, Oslo og Ruter er det en milepæl å kunne tilby våre passasjerer biogassbuss. Biogass er det reneste drivstoffet som er kommersielt tilgjengelig. Det er ikke bare barn under 7 år som burde synes at det er fantastisk at vårt eget avfall kan utnyttes som høyverdig drivstoff med minimale utslipp
Jeg er derfor glad for at Aften deler vårt engasjement for å gjøre kollektivtrafikken enda mer miljøvennlig. Bakgrunn for saken er at man 1. juli 2010 satte 14 nye biogassbusser i drift mellom Oslo og Lommedalen i Bærum. Bussene oppfyller de strenge utslippskravene Euro 6, som skal gjelde fra 2012. Denne biogassbussen har betydelig mindre utslipp i nærmiljøet i forhold til de mest miljøvennlige dieseldrevne kjøretøyer.
Vi skal fase ut bruk av fossil energi i løpet av en 10-års periode. Busstrafikken skal i stedet benytte biodrivstoff eller andre klimanøytrale energikilder. I bussanbudet som nå trer i kraft, var oppfyllelsen av kravet til bruk av miljøvennlig drivstoff, sentralt for valg av operatør.Nettbuss Lillestrøm er operatør i Lommedalen, hvor biogassbussene er stasjonert.
Dette er et pionerprosjekt som vi ønsker å utnytte enda bedre. Biogass er så godt som 100 prosent klimanøytral, og gir det laveste utslippet av forbrenningsgasser av de drivstofftypene som er kommersielt tilgjengelige.
Det er også vel verdt å merke seg at vi også har bestilt 5 utslippsfrie hydrogenbusser. Hydrogen er også et klimanøytralt drivstoff som vi nå skal prøve ut. Det er et annet pionerprosjekt som vi har forventninger til. Dette i tillegg til biogass, bioetanol og biodiesel som allerede er i bruk. Dette er alle viktig bidrag til å redusere utslippene lokalt, og nye miljøvennlige busser vil gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar