onsdag 3. november 2010

Langt mellom visjoner og virkeligheten

I Nationen 30. oktober er SVs Hallgeir H. Langeland lei av at man påpeker det åpenbare at regjeringen ikke klarer å levere når det gjelder togsatsing.

La meg nevne noen eksempler. NSB varsler kutt i togtilbudet for å slippe en ny problemvinter. Økt forutsigbarhet i form av forhåndsvarsling om at man får et dårligere tilbud. Jeg er enig med Forbrukerrådet som mener det er en fallitterklæring.

Ved å kutte avganger skaper NSB store utfordringer for de tusenvis av pendlere som hver dag reiser på disse strekningene. NSB kan heller ikke love å sette inn flere vogner på de avgangene som blir opprettholdt. NSB har et ansvar for sine kunder, og hvis de ikke kan opprettholde tilbudet med tog må de tilby buss på disse avgangene.

Fra 2012 skulle togpassasjerene på Østlandet få et mye bedre tilbud med hyppigere og raskere togtrafikk, lovet den rødgrønne regjeringen. Nå er togrevolusjonen utsatt på ubestemt tid. Det er uhørt. NSB la i februar 2008 frem en ny ruteplan som skulle gjelde fra 2012, og lovet frustrerte togpassasjerer flere tog som enn før. Dette er utsatt på ubestemt tid. Det er et løftebrudd og jeg er redd det kan skape politikerforakt.

Det er mulig å få til jernbanen i InterCity-triangelet Lillehammer – Skien – Halden ferdig utbygget med dobbeltspor innen utgangen av neste NTP-periode (2023), men med dagens bevilgninger vil man ikke klare å bygge fult ut InterCity på Østlandet de neste 40 årene. Jeg ønsker en bærekraftig utvikling på Østlandet som krever god tilgjengelighet mellom byene på Østlandet.

Jeg skjønner godt at Langeland ønsker å diskutere høyhastighetstog langt fram i tid, da det er lettere å snakke om hva som ligger fram i tid enn det som er hverdagen. Det er derfor på sin plass å påpeke at det er stort paradoks at man diskuterer høyhastighetstog når man samtidig ikke klarer å levere i dag. Det blir også veldig useriøst når Langeland skriver at undertegnende ”sliter i Nationen 25. oktober med å finne ut hva han skal syte og klage mest på, når det gjelder den rødgrønne regjeringen og togsatsingen”.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar