mandag 16. mai 2011

Behov for kollektivsatsing i Nasjonal transportplan

Et tema som jeg har vært opptatt av lenge er behovet for sterkere kollektivsatsing i neste års Nasjonal transportplan.

Finansiering av kollektivtrafikk må bli et hovedtema i Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023.
Det er nødvendig med store investeringer både på vei, jernbane og øvrig kollektivtrafikk på Østlandet i årene som kommer, mener fylkestinget i sin tilslutning til Østlandssamarbeidets uttalelser om en revidert Østlandspakke som innspill til NTP 2014-2023. NTP at InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer må bygges ut med dobbelspor og høy hastighet innen 2023. I dag er det planlagt ferdig i 2040.

På grunn av befolkningsveksten må vi planlegge for en fordobling av antall kollektivreiser, noen som krever langsiktig og forutsigbar finansiering. Grensekryssende transport på vei og bane, og spesielt godstrafikk, må behandles langt mer omfattende i NTP enn tidligere transportplaner.

Akershus har i dag over 50 prosent av alle jernbanereiser i landet. Det fordrer en god samordning mellom Ruters kollektivtilbud og jernbanetilbudet som staten har ansvar for. Det bør derfor vurderes om Ruter bør overta oppkjøpsansvaret for lokale- og regionale togreiser på vegne av Samferdselsdepartementet. Det vil medføre en mer robust og effektiv samordning mellom lokale og regionale togtjenester med resten av kollektivtilbudet, mener fylkestinget.

I tillegg kan en forlengelse av Oslofjordforbindelsen til E18 øst (Follo) og E18 vest (Drammen) kan utgjøre en del av en trafikkavlastende “ringåre 4” syd for Oslo. Dette bør vurderes i NTP 2014-2023.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar