onsdag 18. mai 2011

EUs hvitbok om framtidig transportpolitikrtpolitikk

Hvitboken om fremtidens transportpolitikk ble lagt frem av EU-kommisjonen 28. mars. Den er et overordnet policydokument som vil legge rammene for europeisk transportpolitikk og legge føringer for konkrete regelverksinitiativ som vil bli fremmet de neste 10 årene. I tillegg inneholder Hvitboken EU-kommisjonens visjoner for transportpolitikken frem mot 2050.

Målet for neste tiår er å opprette ett enhetlig europeisk transportområde ved å eliminere gjenværende barrierer mellom transportformene og de nasjonale systemene. Nøkkelordet er høy mobilitet. Utfordringen er å bryte transportsystemets avhengighet av olje, uten å ofre behovet for effektivitet og mobilitet.

Dekarbonisering av transportsektoren trekkes frem som et sektorovergripende mål. Innen 2050 skal EUs transport system nå følgende mål:
• Ingen kjøretøy med konvensjonelt drivstoff i byene
• 40 prosent av drivstofforbruket i luftfartssektoren skal bestå av miljøvennlige drivstoff, og utslipp fra sjøtransport (shipping) skal reduseres med 40 prosent.
• 50 prosent av passasjer og godstransport mellom byene skal overføres fra veg til jernbane og sjø. 30 prosent av godstransport på veg (over 300 km) forutsetts overført til sjø og bane innen 2030.
• Dette vil totalt sett bidra til en 60 prosent reduksjon i CO2 utslippene i transportsektoren innen 2050

Bakgrunnen for EU-kommisjonens mål er utfordringene EUs transportsektor står ovenfor i fremtiden, dersom behovet for transport både for næringsliv og privatpersoner skal møtes samtidig som man tar høyde for ressurs- og miljøbegrensninger. Begrensninger av mobiliteten er ikke et alternativ. Nye transportmønstre må vokse frem der store godsvolumer og større antall reisende transporteres sammen til reisemålet med den mest effektive transportformen. Individuell transport skal først og fremst bli benyttet de siste milene til reisemålet, og utføres av nullutslippskjøretøy. Transportbrukerne skal betale for de kostnadene de påfører samfunnet, i bytte for mindre kø, mer informasjon, bedre service og større trygghet og sikkerhet.

For å få til et skifte i transportmønstrene for passasjerer og gods som resulterer i ønsket CO2 reduksjon på 60 prosent innen 2050, skisserer hvitboken 10 delmål. Disse delmålene er innrettet mot ulike type reiser:
• Mellom byene – 50 prosent av all mellomdistansetransport for passasjerer og gods skal over fra veg til jernbane og vannbåren transport (sjøtransport)
• For lange distanser og interkontinental godstransport vil luftfart og skipsfart fortsatt dominere. Nye motorer, drivstoff og trafikkhåndteringssystemer vil øke effektiviteten og redusere utslipp.
• I bytransport skal det skje en overgang til renere kjøretøy og renere drivstoff. 50 prosent reduksjon i bruken av konvensjonelle kjøretøy innen 2030, full utfasing fra byene innen 2050.

Temaene i hvitboken berører i all hovedsak det indre markedet, og er dermed EØS-relevant. Det vil si at framtidige direktiver og forordninger basert på hvitboken også må inn i norsk lovgivning.

2 kommentarer:

  1. Vi er en liten transportbedrift på Hedmark. Har allerede begynt å gjøre det vi kan for å henge med i fremtiden med tanke på miljø. Ikke lett for en liten bedrift, så blir spennende å se hvordan vi klarer å henge med de store som har masse penger de kan investere med.

    SvarSlett
  2. Sant, Dreyer! Det er et godt poeng.

    Det er langt fram, men det ser ut som EU stiller strenge krev til miljø.

    SvarSlett