mandag 2. mai 2011

Fikk gjennomslag for samferdselsløft

På KrFs Landsmøte nå i helgen fikk Akershus KrF gjennomslag for et samferdselsløft. Vi ønsker at vårt satsing på samferdsel må følges opp.
Det er forventet enn formidabel befolkningsvekst som må møtes med større statig engasjement. Vi har valget mellom kraftig utbygging av kollektivtrafikken eller kø og kaos i de største byene.

Det er behov for et trendskifte i bevilgningene til kollektivutbygging. Finansieringen av kollektivtrafikken – både investeringer og drift – må bli et hovedtema i NTP 2014-2023. Staten må ta et større ansvar for bygging av baneløsninger i kollektivtrafikken enn det man gjør i dag. Vi få må tilskudd til investering av kollektivtrafikk i de store byene, som bybaner i Stavanger og Bergen, og baneløsninger i Oslo og Akershus.

Det må planlegges for en fordobling av antall kollektivreiser. Dette krever langsiktig og forutsigbar finansiering som premierer passasjervekst.

Fylkeskommunene må settes økonomisk i stand til å ta igjen etterslep både i investering og vedlikehold av veger overtatt fra staten. På fylkesveger med stor trafikk må det bli mulig å finansiere utbygging av midtdelere og kollektivfelt.

Helhetlig og effektiv prosjektgjennomføring krever handlekraftig organisering og finansiering gjennom selskapsorganisering i Jernbaneverket og Statens vegvesen. Plansystemet for utbygging av jernbane og veg må forenkles og reformeres.

InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer må bygges ut med dobbeltspor og høy hastighet innen 2023. Reisetilbudet på øvrige jernbaner må forbedres, i første omgang med bedre frekvens.

Les mer her:

2 kommentarer:

  1. Flott at flere partier enes om dette nå.

    SvarSlett
  2. Hei! beklager sent svar. Enig det er helt klart at det er et trøkk på dette område. Det virker som om det også er en mye større forståelse over blant annet både penger til drift og infrastruktur enn før. Det lover godt for fremtiden.

    SvarSlett