Skal vi få flere til å reise kollektivt og møte den befolkningsveksten som kommer må satse på innfartsparkering. Dette gir fleksibilitet når det gjelder avreisetidspunkt, og muligheter for levering og henting av barn i skole og barnehage og andre gjøremål på vei til og fra arbeid.
Hovedutvalget for samferdsel har derfor vedtatt strategi for innfartsparkering. Der skal vi tredoble antall innfartsparkeringsplasser innen år 2030. Vi skal øke tallet fra 8000 plasser til 18.000. Innfartsparkering skal gjøre kollektivtransportsystemet mer fleksibelt og brukervennlig, og skal bidra til å kompensere for dårlig flatedekning i ytre- og spredtbygde områder.
De siste årene har vi hatt en stor vekst i kollektivtrafikken og i fjor var det første gangen vi så en større vekst der enn i biltrafikken. For å fortsette den utviklingen trenger vi blant annet flere innfartsparkeringsplasser. Prognoser viser at Akershus vil øke sitt innbyggertall med 30 prosent innen år 2030. Hoveddelen av denne veksten må møtes med kollektivtrafikk.
Å bygge 10.000 nye plasser krevet et økonomisk løft, men dette vil også by på praktiske utfordringer og krever et godt samarbeid mellom kommune, jernbaneverket og fylke. Det er trangt om plassen rundt mange jernbanestasjoner i fylket, mens ved andre steder er det lettere å få til. I tillegg må man også satse på muligheter for å parkeringsplasser ved busstopp.
God frekvens for kollektivtransporten ved innfartsparkeringen er naturligvis viktig. Satsing på innfartsparkering må derfor skje der hvor vi kan gi et godt kollektivtilbud. Samtidig må det legges vekt på informasjon, gangavstander og trygghet mot hærverk og tyveri. Målet er at flere folk skal kjøre kollektivt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar