Akershus fylkeskommune satser på å bli ledende innen innføring av hydrogen-teknologi i trafikken. Flere fyllstasjoner for hydrogen skal komme i Akershus.Vi satser på hydrogen i form av fyllstasjoner. Det er jo ingen vits i å kjøre hydrogenbil hvis du ikke får fylt den noe sted.
Neste år skal de første helt utslippsfrie hydrogenbussene settes inn i trafikk mellom Oppegård og Oslo. Samtidig åpner to fyllstasjoner i Akershus der busser og biler kan tanke det miljøvennlige drivstoffet. Vi etablerer én for buss sammen med Oslo på Rosenholm, og vi etablerer nå en på Kjeller i Skedsmo som skal være åpen til jul. Det er allerede en fyllstasjon på Økern i Oslo.
Den ligner en elbil, og den summer som en. Men en viktig detalj skiller den ombygde turkise thinkbilen fra originalen. Et blankt lokk på døra. Hydrogentanken gjør at denne bilen kan gå dobbelt så langt For når batteriet nærmer seg halvtomt vil hydrogenet starte å lade batteriet.
Nå vil vi legge til rette for at flere biler av denne typen kan rulle ut på veiene. Dette utvikles stadig. I Norge finnes det foreløpig bare rundt 30 eksemplarer. Men flere bilprodusenter er i ferd med å utvikle hydrogenbiler for det kommersielle markedet, deriblant større personbiler. Hydrogen kan være en av framtidas løsning for å få ned klimautslippene. De er jo egentlig de eneste som er nullutslippsbiler, hydrogen gir kun fra seg vann. Vi vet at åtti prosent av CO2-utslippene kommer fra transportsektoren, så vi er nødt til å gjøre noe med transportmidlene.
Akershus ønsker å være et foregangsfylke som skal bidra til å minske utslippene. Allerede har Akershus bevilget 35 millioner kroner til bestilling av hydrogenbusser. Disse bygges nå i Nederland og skal settes inn prøvetrafikk mellom Kolbotn og Oslo på nyåret. Allerede har H, V, Frp og KrF satt av 20 millioner kroner til neste år for å hjelpe hydrogenteknologien fram og da på Kjeller.
Oslo, EU og staten er blant samarbeidspartnere når det nye prosjektet nå skal starte opp. Jeg opplever imidlertid at regjeringen er for passiv og kjører med én fot på bremsen. Jeg synes det går for sakte med den satsingen vi må gjøre. Hvis den norske stat ved regjeringen hadde vært like frempå som EU er, hadde vi hatt en helt annen finansiering enn den vi har i dag. Jeg savner en statlig norsk satsing som monner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar