Ruter la nylig fram sitt strategidokument «K2012», hvor selskapet trekker opp linjene for kollektivtransporten fram mot 2060. Vi vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå. . K2012 er med andre ord en plan for framtiden
Oslo og Akershus er Europas kanskje aller raskest voksende storbyområde. I tillegg vi folkemengden for Akershus i 2030 være rundt 750 000 innbyggere. Dette utgjør en vekst på om lag 30 prosent i Akershus i løpet av perioden. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer og vi trenger en offensiv kollektivsatsing. Det er derfor behov for at staten øker de økonomiske rammer for kollektivtrafikken på tilfredsstillende måte å kunne håndtere fortsatt vekst
For at kollektivtrafikken skal fortsette å øke må vi kunne tilby økt kapasitet for å kunne ta hovedtyngden av veksten i den motoriserte trafikken. Dette som bidrag til funksjonsdyktighet og miljø i en region i sterk vekst. Vi ha en større statlig satsing på kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Det er derfor en klar forventning om at de politiske partiene følger opp løftene om statlige penger til kollektivtrafikk i de store byene.
Jeg er opptatt av at vi skal klare å møte befolkningsveksten og det er derfor flere ting jeg ønsker å trekke fram i rapporten om blant annet Ruters anbefaling for Fornebubanen med T-baneløsning og ikke minst en T-bane til Ahus som er et annet viktig prosjekt. For Ahus er det viktig å finne en god løsning i samarbeid med Oslo og Lørenskog kommuner som har reguleringsmyndighet. Det legges også opp til et høyfrekvent busstilbud i de mest befolkningstette områdene i Akershus. I tillegg er det er bra at det nå er definert et grunntilbud som også inneholder tilbud om bestillertransport i områder med lite kundegrunnlag.
Strategiplanen K2012 oversendes nå til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune og til interesserte organer for øvrig innen areal- og transportplanlegging politisk behandling. Strategiplanen vil være et premissdokument for utviklingen av kollektivtrafikktilbudet, både for utviklingen av jernbane og øvrig kollektivtrafikk i regionen, og arealbruken i kommunene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar