Nylig la Ruter fram sitt strategidokunent, K 2012. Oslo og Akershus er nå Europas kanskje aller raskest voksende storbyområde. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer. Hovedstadsområdet vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå,
Strategiplanen K2012 vil derfor være et premissdokument for utviklingen av kollektivtrafikktilbudet innenfor Ruters ansvarsområde, og Ruter håper også at forslagene vil danne et viktig grunnlag for utviklingen av jernbane og øvrig kollektivtrafikk i regionen, og også for samferdsel generelt og arealbruken i kommunene.
Strategiplanen K2012 oversendes nå til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune og til interesserte organer for øvrig innen areal- og transportplanlegging.
For at kollektivtrafikken skal fortsette å øke må vi kunne tilby økt kapasitet for å kunne ta hovedtyngden av veksten i den motoriserte trafikken, som bidrag til funksjonsdyktighet og miljø i en region i sterk vekst Ruter anbefaler en større statlig satsing på kollektivtrafikken i hovedstadsområdet.
I tillegg er det også andre viktige temaer som Ruter tar opp.
o vil styrke stamstrekningene i linjenettet, med nye sentrumstunneler både for metro og jernbane, bundet sammen i effektive knutepunkter.
o Mulige forlengelser av T-banenettet til blant annet Fornebu, Alna/Furuset, Lørenskog/Lillestrøm og Rykkinn/Sandvika
o utvikle et høystandard busskonsept som hovedforbindelser i områder uten banedekning. Det pekes på muligheten for bussbaner langs sterkt trafikkerte hovedveier
o effektivisere og modernisere trikken, blant annet med nye, kapasitetssterke bybanestrekninger.
o behovet for en rekke utvidelser av jernbanenettet i regionen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar