267 millioner kroner fra bompengene i Oslopakke 3 skal gå til drift og mindre investeringer i kollektivtrafikken i Akershus.
110 millioner kroner går til oppfølging av et styrket busstilbud i Akershus, og 5 millioner til å styrke busstilbudet på Jessheim-Kløfta. Det settes av 20 millioner kroner til standardøkning for Nesoddbåtene. 35 millioner skal gå til signalutstyr på trikkene på Kolsåsbanen, og 8 millioner settes av til drift av informasjonssystemet for rutetider (sanntid).
Fylkestinget vedtok å spare 89 millioner kroner av den totale andelen på 267 millioner kroner. Disse midlene er tenkt å brukes til innføringen av forenklet takst- og sonesystem i 2011 og et framtidig økt tilskudd til blant annet Kolsåsbanen. I praksis gjøres dette ved at den ubrukte andelen av midlene ”lånes” til kollektivtiltak i Oslo, forutsatt at Akershus får tilbake midlene i form av en større andel av Oslopakke 3-midler senere.
Det nye takst- og sonesystemet forventes å gi et økt tilskuddsbehov på ca 100 millioner kroner pr år. Deler av Oslopakke 3-midlene skal også gå til den tilbudsforbedringen som et nytt takst- og sonesystem gir.
Stortinget har forutsatt at minst 25 prosent av bompengeinntektene i Oslopakke 3 skal gå til å styrke driften av kollektivtrafikken. Handlingsprogrammet for Oslopakke 3 innebærer en sterk satsing på kollektivtrafikk, og oppfyller denne forutsetningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar