Akershus fylkeskommune skal totalt bruke ca 7.7 milliarder på samferdsel de neste 4 årene. I RB 18. desember prøver Aps Rolf Lasse Lund å skape et motsetningsforhold mellom det å både satse på vei og kollektiv. I et vekstområde som Akershus fylke må man gjøre begge deler.
Det er på det rene at løftet for kollektivtrafikken med å forenkle og forbedre kollektivtrafikken fra 88 soner til 3 vil gi et bedre tilbud til alle brukerne. Det radikale forslaget, som KrF, V, H og Frp, står bak ikke hadde kommet på plass med opposisjonens hjelp.
Når så opposisjonen prøver å være for, kutter man først 200 millioner fra Oslopakke 3 som man ikke redegjør for skal tas fra. Skal det tas fra vei?
Det er heller ikke riktig å si at kollektivløftet gjør at man kutter i rutetilbudet. Kollektivløftet har vært planlagt lenge, men hadde man gjort som opposisjonen hadde stemt i de to siste årene hadde det vært tilfelle.
Deretter kommer det en påstand om at vi kutter i vedlikeholdet. For det første er det ikke riktig og for det andre har man tidligere satt av 140 millioner mer for nettopp å ta igjen etterslepet. Disse midlene har opposisjonen ikke stemt for
Lund kritiserer også KrF, V, H og Frp for å ha orden på finansene ved å spare deler av egenkapitalen på 198 millioner for å betjene en fordobling av milliardgjeld. Dette gjør man for å ikke risikere å kutte i tjenestetilbudet i fremtiden. Når vi vet mer om finanskrisen, skatteinntekter og renteutgifter vil vi igjen satse. Opposisjonen kutter også et sted mellom 36/48 millioner av de samme midlene slik at differansen er på ca 150 millioner på et samferdselsbudsjett på 7,7 milliarder.
Oppsumerer man alt er opposisjonen i manko på minus 190 millioner og har fremdeles ikke gjort noe med den økende gjelden som vi nå får og risikerer et kutt i tjenestetilbudet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar