Færre soner i Oslo og Akershus fører til at det blir enklere og billigere å reise for de fleste i Akershus. Det er klart etter budsjettinnstilling for 2010 - 2013 mellom H, Frp, V og KrF. Nytt takst- og sonesystem i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus innføres fra 1. januar 2011 samtidig med NSBs endringer.
Det har vært et langsiktig arbeid som står bak forslaget. Allerede i budsjettavtalen for 2 år siden har man prioritert arbeidet med ny takst- og sonestruktur for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flertallet ba i 2007 om en utredning for dette arbeidet og i tråd med Ruters utredning anbefalte man alternativ ”stor bysone”. Dette alternativet innebærer at antall soner for kollektivtrafikken reduseres fra 88 til tre: sone 1: Oslo og østre Bærum (hele T-banenettet til og med Kolsås), sone 2: en ring utenfor Oslo til og med Asker, Ski, Lillestrøm og Nittedal og sone 3: resten av Akershus fylke.
Det offentliges tilskudd må øke med 100 millioner kroner pr. år. I den forbindelse er halvparten av det økte tilskuddsbehovet vil oppstå som følge av transportsamordning med NSB og deres takstregulativ.
Vi ser fram til forhandlinger med samferdselsdepartementet og NSB for å få et best mulig kollektivtilbud til beste for innbyggerne og miljøet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar