Denne uken har vi vært i møte med samferdselsdepartementet om nytt takst- og sonesystem for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Denne revolusjonen har staten til nå ikke vært med på, men i møte signaliserer at de støtter ideen.
En av konklusjonen fra første møte er likevel at de redd for at forslaget vil bli for populært. Jeg tror også at det vil bli populært, men at den muligheten skal vi bare gripe. Noen ganger så må det være slik at noen må tenke nytt og annerledes. Målet er å få flere kollektivreisende med nytt takst og sonesystem.
Færre soner i Oslo og Akershus vil føre til at det blir enklere og billigere å reise for de fleste i Akershus. Nytt takst- og sonesystem i kollektivtrafikken innføres fra 1. januar 2011. Det er klart etter budsjettinnstilling for 2010 - 2013 mellom H, Frp, V og KrF.
Det har vært et langsiktig arbeid som står bak forslaget på tross av manglende støtte og prioritering fra opposisjonen. Allerede i budsjettavtalen for 2 år siden har man prioritert arbeidet med ny takst- og sonestruktur for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flertallet ba i 2007 om en utredning for dette arbeidet og i tråd med Ruters utredning anbefalte man alternativ ”Stor bysone”.
Dette alternativet innebærer at antall soner for kollektivtrafikken reduseres fra 88 til tre: Sone 1: Oslo og østre Bærum (hele T-banenettet til og med Kolsås), sone 2: En ring utenfor Oslo til og med Asker, Ski, Lillestrøm og Nittedal og sone 3: Resten av Akershus fylke.
Det offentliges tilskudd øker nå med 98 millioner kroner pr. år. I den forbindelse vol nær halvparten av det økte tilskuddsbehovet vil oppstå som følge av transportsamordning med NSB og deres takstregulativ.
For å bidra til dette vil fylkestinget bevilge 100 millioner kroner mer per år fremover til kollektivtrafikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar