onsdag 14. juli 2010

Behov for nasjonal strategi for kollektivtrafikk

Befolkningsvekst gir oss utfordringer når det gjelder å utvikle fremtidens kollektivtrafikk: Om 20 år vil Oslo og Akershus ha til sammen 1,5 millioner innbyggere, 400.000 flere enn i dag. Dersom kollektivtrafikken skal ta seg av det vesentligste av trafikkveksten er det avgjørende at vi møter den forventede befolkningsveksten med et tilbud som er så attraktivt at det tar unna denne veksten ellers vil det påføre næringsliv, enkeltpersoner og miljøet store belastninger.

Arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP) 2014 – 2023 er i gang og skal ende opp stortingsmelding i 2013, men det overraskende med tidligere NTPer er at mål for kollektivtrafikken ikke har noen sentral plass. Jeg mener at den største utfordringene med tidligere NTPer er at de mangler det drøfting av hvordan kollektivtrafikken skal utvikles videre. Transportøkonomisk institutt har konkludert med at planen utelot helt sentrale virkemidler, finansieringsordninger og organisasjoner som var avgjørende for realisering av målsettinger i planen.

Det er et stort ønske blant flere om å bedre kollektivtrafikken og da må man men også diskutere finansieringsordninger dersom man ønsker at kollektivtrafikken skal ta den forventede veksten i personreiser. Kollektivtrafikkens utfordringer er at det i tillegg til infrastrukturinvesteringer er behov for betydelig økning i kjøp av nytt materiell og finansiering av et forbedret tilbud. Jeg tror ikke at det vil være mulig gjennom dagens nivå på rammetilskuddene til kollektivtrafikken vil kunne finansiere opp et tilbud som kan vri veksten i personreiser over på kollektivtransport.

Det utredes nasjonal strategi for sykkel, og en nasjonal strategi for gående, men ikke en nasjonal kollektivtransportstrategi. I den utredningsfasen som NTP er i må vi utrede hvordan man kan organisere og finansiere et kollektivtilbud som kan møte befolkningsveksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar