Fra 1. juli er det oppstart for nytt bussanbud for Asker og Bærum, nærmere bestemt i Slemmestad, Skui og Lommedalen. Bussparken oppgraderes, med 140 nye lysegrønne regionbusser og for første gang skal 14 av disse skal kjøre med biogass som drivstoff.
I Slemmestad settes det i drift 58 nye busser, og på Skui blir det 49 nye busser. I Lommedalen blir det 35 nye busser i drift, og 14 av disse skal kjøre med biogass som drivstoff. Dette er del av miljøsatsingen til Akershus fylkeskommune for å redusserer klimagassutslippene.
Biogass-bussene vil kjøre ekspressavgangene på linje 144 mellom Lommedalen og Oslo, morgen og ettermiddag.Det er første gang Ruter tar i bruk biogassbuss i ordinær rutetrafikk. Biogass er det reneste drivstoffet som kan brukes til kjøretøyer. Det er med andre ord grønnere tider for Asker og Bærum.
Det er betydelige miljøgevinstene som det her er snakk om. Biogass er metan som utvinnes fra avfall. Med dagens avgiftspolitikk er det lønnsomt for busselskaper å bruke diesel eller bensin, og ikke biogass. Denne skjevheten må rettes opp. Jeg regner med de eraringene som Ruter nå får vil kunne gi nyttige erfaringer for andre steder i landet. Da det hvedes at det finnes biogass nok til å forsyne bussparken i de største byene her i landet.
Busskjøring med biogass er miljøvern av beste merke og sørger sørger for å ta vare på en energiressurs som ellers ville gått til spille. Bussene forbrenner et drivstoff som gir helt ubetydelige utslipp. Ved å ta bruk gass blir luften renere, og en overgang fra diesel og bensin til biogass gir også mindre utslipp av klimagasser.
Biogass har også et potensial som drivstoff for personbilparken. Bare en ørliten del av bilparken kan gå på naturgass eller biogass. Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se forskjellen. Der går flere tusen biler på dette drivstoffet, og det er utbygd et omfattende nett for gasstanking. Jeg har derfor tro på at denne bussatsingen kan gi oss nødvendige erfaringer og kunnskap for fremtidens miljøvennlige samferdsel.
I tillegg til miløgevinstene er Akershus fylkeskommune også opptatt av universell utforming, klimaanlegg og sanntid. Alle busser er av laventre-type. Det vil si at bussene har lavt innstigningsparti og flatt gulv til og med området ved midtdøren. Bussene tilfredsstiller altså fullt ut de hensyn som kreves med hensyn til universell utforming. Bussene har klimaanlegg, regulerbare seter og sanntidsinformasjonsutstyr.
Hipp, hipp, hurra!
SvarSlett