I ØB 1. juli er Pål Jensen opptatt av samferdsel og miljø. Et engasjement som jeg deler. Takker også Pål Jensen for ros og den er gjensidig. Når det gjelder behovet for veiutbygging og spesielt ny E 18 vestover i Oslopakke 3 så er vi kanskje uenige.
De overordnede målene for Oslopakke 3 slik de er formulert i lokalt forslag og St. meld. 17 (2008‐2009) er at det utvikles et transportsystem som kan tilby god og forutsigbar framkommelighet for alle trafikantgrupper i takt med ventet befolkningsvekst. Samtidig skal transportpolitikken i hovedstadsområdet ivareta mål for trafikksikkerhet, lokalt miljø og klima.
Jeg er ikke enig med dem som sier at en bedre løsning for dagens E 18 ikke er god miljøpolitikk. Dagens situasjon på E 18 skaper unødige forsinkelser for bilister, næringslivets transporter og ikke minst busstrafikken havner i den samme køen som bilene. Der er påkrevet å få et bedre skille mellom gjennomgangstrafikk og lokaltrafikk og samt bedre kollektivtrafikken. Det er også satt av et eget ekstrasnitt på 13 kroner i Bærum for å betale ekstra for ny 18. Det er også viktig å fjerne barrieren mot sjøen. En slik løsning for E18 vil frigi rom for tettsted- og miljøutvikling og minst åpne Asker, Bærum og Oslo mot fjorden.
Det brukes i dag midler fra bompengefinansieringen til drift av kollektivtrafikken. Det vil si at den allerede nå har en viktig effekt. Kollektivtrafikken har derfor blitt styrket de siste årene på grunn av bilister.
Det skal nå gjøres en helhetlig vurdering av transportsystemet med fokus på de tre hoved‐korridorene: Vestkorridoren, Sørkorridoren og Nord‐østkorridoren. I tilegg skal man ta for indre by (Oslo innenfor ring 3). For Follos befolkning blir Sørkorridoren viktig.
For hver korridor skal samlet transportbehov og ‐kapasitet på veg, jernbane og kollektiv vurderes og virkninger av tiltak utredes. Ulike tiltak skal vurderes ut fra transport‐ og miljøvirkninger for hele korridoren og for det regionale transportsystemet. Lokale virkninger for miljø, trafikksikkerhet og stedsutvikling må dessuten vurderes for hvert enkelt tiltak. Konsekvenser av og for arealutviklingen i regionen skal det tas hensyn til, og arbeidet må ses i sammenheng med det pågående plansamarbeidet i Oslo og Akershus.
Jeg har derfor stor tro på Oslopakke 3 er på rett spor for å møte regionens fremtidige transportbehov og ‐utfordringer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar