Aften hadde et større oppslag om Fjellinjen i avisa 5.8. På forsiden skriver Aften: ”Fjellinjen innførte automatiske bomstasjoner: DOBLET UTGIFTENE”. Fjellinjen sier dette er direkte feil.
Det er ikke opp til Fjellinjen å beslutte på type bomstasjoner som skal benyttes, automatiske eller manuelle. Innføringen av automatiske stasjoner følger av en nasjonal strategi utarbeidet og vedtatt av Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Det er også feil at våre utgifter er fordoblet som følge av innføring av automatiske stasjoner. Våre administrasjonskostnader har økt, men økningen har ikke sammenheng med innføringen av automatiske stasjoner. Våre administrasjonskostnader øker fordi vi i 2009 har flere stasjoner og langt flere kunder enn i 2007. Det betyr at vi må ha flere ansatte og dermed får vi høyere lønnskostnader.
Det er riktig at automatiske stasjoner har gitt oss økte kostnader til porto/fakturering. Men automatiske stasjoner har samtidig ført til at Fjellinjens kostnader med å leie inn personell til å bemanne stasjonene har bortfalt. Dette er en kostnadsbesparelse på 77 millioner kroner. Til sammenligning er økningen i porto/faktureringskostnader i samme periode på 26 millioner kroner.
Hele vinklingen på Aftens artikkel er at Fjellinjens administrasjonskostnader har økt dramatisk som følge av innføringen av automatiske stasjoner. Dette er rett og slett ikke riktig.
Fjellinjen har skriftlig og muntlig gjort journalisten i Aften oppmerksom på dette, men det har dessverre ikke lyktes å få dette korrigert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar