Vi har åpnet en ny etappe for Kolsåsbanen. Nye Bjørnsletta stasjon blir nytt midlertidig endepunkt for T-banelinje 6 inntil Jar stasjon åpnes i begynnelsen av desember. Anleggsarbeid pågår nå for fullt videre til Bekkestua, og planene tar form for siste etappe helt ut til Kolsås. Dette er gode nyheter for miljøet og alle dem som skal bruke banen
Første etappe av nye Kolsåsbanen ble tatt i bruk i august 2008 ved åpningen av stasjonene Montebello, Ullernåsen og Åsjordet. Arbeidene med videre forlengelser pågår for fullt. Banen sto nå ferdig til Bjørnsletta i august 2010, til Jar 6. desember 2010, og til Ringstabekk og Bekkestua i august 2011.
Den nye stasjonen har fått universell tilgjengelighet, med atkomst fra flere kanter. En romslig undergang under Bærumsveien like ved bensinstasjonen gir trappefri atkomst til begge stasjonsplattformene og forbindelse til ny gangvei mot Sportsveien. I vestre ende av stasjonen fører bekvemme gangramper ned til Bærumsveien og til boligområdene nord for banen.
Ved Lysakerelven skal trikkelinjen fra Lilleaker føres inn på T-banesporet. Jar stasjon vil bli betjent av både T-bane og trikk. Stasjonen åpnes i desember 2010. Både trikk og T-bane vil deretter føres fram til Bekkestua. Anleggsarbeidene på strekningen Jar - Ringstabekk - Bekkestua er i full gang. Banen ventes klar for åpning til Bekkestua i august 2011. Trikkens framtidige endestasjon blir på Bekkestua, mens T-banen skal føres videre til Kolsås, med forventet åpning dit i 2014, etter delåpning til Gjønnes i 2012 og Avløs i 2013.
Med andre ord er den etterlengtede banen i rute til glede for gamle og nye brukere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar