mandag 30. august 2010

Spennende tid for Akershus

Akershus er et fylke i enorm vekst og utvikling, og det fører med seg store utfordringer.

Kunnskap og kvalitet i skolen har vært blant fokusområdene den siste perioden, men særlig samferdsel og Oslopakke 3 har vært viktige saker og derfor naturlig tatt mye tid som leder av hovedutvalget for samferdsel.

En hovedutfordring for de neste fire år er å redusere frafall og få flere elever til å gjennomføre og bestå videregående opplæring. Selv om frafallet i den videregående skolen i Akershus er redusert, gjenstår fortsatt mye arbeid. Særlig gjelder dette elever og lærlinger som velger yrkesfag. Det er viktig å tilrettelegge tilbudet til denne gruppen i større grad, bl.a. ved å utvide tilbudet om full opplæring i bedrift.

Kollektivsatsingen er viktig for KrF og jeg ønsker også raskere utbygging av innfartsparkering. Som følge av satsingen på ny takst- og sonestruktur bør de ulike billettypene harmoniseres. Det er viktig for å forenkle og forbedre tilbudet til kollektivreisende, samt å sørge for et bedre kollektivtilbud i hele fylket,

Jeg er også bekymret for etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene. Vi har aldri brukt mer på vedlikehold, men behovet er stort. Akershus fylkeskommune skal derfor legge fram en samferdselsplan for vedlikehold av veiene. Videre ønsker jeg å vektlegge arbeidet for å skaffe langsiktig statlig finansiering av baneløsninger som Fornebubanen og bane til Ahus.

Dette er områder der vi langt fra er ferdige, men vi har oppnådd gode resultater og er på riktig vei. Så lenge Akershus KrF vil ha meg med på liste vil jeg stille opp. Det er et stort privilegium å få være folkevalgt. KrF har godt gjennomslag i Akershus for vår politikk.

Jeg stiller meg derfor til disposisjon for å følge med videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar