Jeg er svært glad for en positiv trafikkutvikling for kollektivtrafikken i Akershus i 2011. Hittil i år har Akershus en vekst på 11 %. Dette er en enda bedre utvikling fra i fjor hvor vi fikk en utvikling på 5,8 prosent.Tallene fra i fjor viser at kollektivtrafikken øker mer enn biltrafikken i Akershus. Kollektivtrafikken har tatt ytterligere markedsandeler i Oslo og Akershus, med 18 prosent i Akershus.
Det er en meget positiv utvikling, det er bra at vi lykkes, men vi blir stadig flere mennesker. Oslo og Akershus er nå Europas kanskje aller raskest voksende storbyområde. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer. Hovedstadsområdet vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå. Akershus fylkeskommune og Ruters viktigste bidrag til miljøforbedringer er å legge til rette for enda større overgang fra bil til kollektivtrafikk. Utfordringen blir å skaffe nok materiell til å ta unna veksten.
-Og enda har vi ikke satt i gang med ny takst og sonestruktur som kommer 2. oktober. Et langsiktig arbeid settes endelig ut i livet. Færre og større soner og en ensartet billettmeny i hele Ruters område vil gjøre tilbudet enklere og billigere for veldig mange reisende.
Antall prissoner reduseres til omlag en tidel av det de reisende tidligere har måttet forholde seg til. Med periodebillett vil du aldri måtte betale mer enn for tre soner, uansett hvor langt du reiser. Med enkeltbillett betaler du aldri mer enn for fem soner.
Med færre soner og billetter blir det enklere for alle å få oversikt over kollektivtilbudet. De aller fleste vil få billigere reiser, men den endrede soneinndelingen vil også innebære at enkelte lokalreiser over en sonegrense vil bli noe dyrere enn i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar