fredag 2. september 2011

Status Kolsåsbanen

I dag ble jeg spurt av en velger om status på banen. Politikerne i Akershus har vedtatt at Kolsåsbanen skal bygges frem til Kolsås. Vi har bedt administrasjonen holde en så rask fremdrift som overhode mulig innen de lover og regler som gjelder. De har frem til nå holdt det de har lovet og samtidig holdt budsjett. Vi er fornøyd og gleder oss til åpningen på Kolsås 2014.

Kolsåsbanen ble stengt 1. juli 2006 av sikkerhetsmessige årsaker. Det var da beslutt å bygge en helt ny og moderne T-bane i den eksisterende traseen. Dette innebar nye underbygning, nye stasjoner, ny strømforsyning og nytt signalanlegg. Samlet kostnad ca 2,6 mrd kr.

Bygging av ny bane krevde nye reguleringsplaner, konsekvensutredninger mv for hele strekningen. Dessuten har investeringene i Kolsåsbanen måttet samordnes med øvrige investeringer i Oslopakke 3, uten at dette siste har hatt noen innvirkning framdriften. Det er planframdriften som har vært styrende. Status nå er at det er vedtatt reguleringsplaner for hele strekningen unntatt den ytterste delen (stasjonene Hauger og Kolsås med tilhørende banestrekninger).

Videre gjenstår KS2 for strekningen Avløs - Kolsås. KS2 kan først gjennomføres etter at den nevnte, manglende, reguleringsplanen er vedtatt (etter planen senere i høst). Den nye banen er nå åpnet til Bekkestua. Den er planlagt ferdig til Kolsås i 2014.

3 kommentarer:

  1. For oss som har brukt Kolsåsbanen er det uforståelig at prosjektet har tatt så lang tid. Det er også veldig skuffende at man slår sammen stasjonene Valler og Gjettum. I praksis er Gjettum stasjon nedlagt og dette gjør avstanden til områdets største arbeidsplass - Bærum Sykehus - så stor at mange potensielle brukere ikke vil reise kollektiv til arbeid.

    SvarSlett
  2. Beklager sent svar, men problemet med banen var dårlig vedlikehold. Men nå bygger man så rakst man kan og man har valgt den raskeste fremdrift som er mulig. I realiteten bygger man en ny metro.

    skal sjekke nærmere dette med Gjettum og Valler

    SvarSlett
  3. Forslaget om å slå sammen de to stasjonene ble enstemmig vedtatt da kommunestyret i Bærum behandlet reguleringssaken i møte 15. juni 2011.

    Når det gjelder begrunnelsen viser jeg til selve reguleringssaken:

    « Anbefalt stasjonsplassering er begrunnet i målet om å unngå omfattende eiendomsinngrep ved tidligere Valler og Gjettum stasjoner samt Statnetts krav om ikke å etablere T-banestasjon i byggeforbudssonen for høyspenningsanlegg. Nye stasjoner må ligge på rettstrekning og dimensjoneres for 6-vogns tog. Plattformene blir 116 x 4 meter.»

    SvarSlett