77 prissoner blir til åtte når vi i helgen ruller ut ny pris- og sonestruktur for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Dette er en historisk begivenhet og det er en visjon som er virkeliggjort.
Det skal være lett å få oversikt i kollektivtilbudet. Ruter har ryddet opp i et sonesystem fra 70-tallet og legger nå fram et betydelig forenklet sonekart, en enhetlig billettportefølje og en oversiktlig prismodell. Som følge av dette vil alle reisende i Oslo og Akershus få et enklere kollektivtilbud.
Ny sone- og prisstruktur skal gjøre det enklere - og for mange billigere - å reise kollektivt. Det ønsker jeg velkommen. Transportutfordringene i storbyene må løses med et bedre og mer attraktivt kollektivtilbud. Dette er et godt skritt i riktig retning. Jeg tror dette vil gjøre det lettere for innbyggerne å ha kollektivtransport som førstevalg.
Arbeidet med ny pris- og sonestruktur i Oslo og Akershus har vært en lang prosess.
Hovedpunkter i ny pris- og sonestruktur:
- 77 ulike prissoner er blitt til åtte
- Hele T-banenettet faller nå inn under én sone
- Kjøper du periodebillett, behøver du aldri å betale for mer enn tre soner
- Maks betaling ved kjøp av enkeltbillett er tilsvarende 5 soner
- Kombinasjonen makspris og allerede etablert ordning med upersonlige billetter gir muligheter for billige kollektivreiser for flere i samme familie
- Samme regler og bestemmelser gjelder i både Oslo og Akershus – én sone koster det samme, enten den ligger i Oslo eller Akershus
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar