Vi har svært gledelige tall for kollektivtrafikken i år. Kollektivtrafikken vokser. Ruters transportmidler og togreiser har økt med hele 7,7 % i første halvår, til i alt 145 millioner reiser. I Oslo er veksten hele 6,6 % i forhold til 1. halvår 2010, mens trafikken i Akershus har gått opp med hele 11,5 %.
Det er spesielt positivt å se trafikkutviklingen for kollektivtrafikken sammenlignet med utvikling for biltrafikken. I første halvår ble biltrafikken i Oslo redusert med 0,2 % og økt med 1,5 % i Akershus. Sammenlignet med trafikkutviklingen for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus på henholdsvis 6,6 % og 11,5 % ser en at kollektivtrafikken tar markedsandeler fra biltrafikken.
Trafikkutviklingen er beregnet med utgangspunkt i antall solgte billetter og gjennomsnittlig antall påstigende per billettype. Det vil si at tallene ikke kan brytes ned på linjer og områder utover dette. Men med utgangspunkt i observasjoner i andre tellesystem og tilbakemeldinger fra operatørene er det rapportert vekst i hele Akershus. Det er imidlertid enkelte områder som peker seg ut med stor kundetilstrømming. Dette er områder i vestregionen med trafikk fra Hurum, Røyken og Slemmestad til Oslo. En ser også at den positive utviklingen fra de tunge linjene fra Romerike til Oslo fortsetter. En ser også at kundetilstrømmingen på de interne linjene i Akershus er stor. Det er spesielt interne linjer i Asker/Bærum og Drøbak/Frogn.
Vi kan også se at kundetilfredshet også øker. Kundetilfredsheten blant de reisende ble målt til 94 %, med resultater i Oslo og Akershus på henholdsvis 94 % og 97 %. Figuren nedenfor viser historisk utvikling for Ruter per første halvår. Denne positive utviklingen i tilfredshet blant de reisende forklarer noe av den positive trafikkutviklingen.
Og enda har vi ikke satt i gang med ny takst og sonestruktur som kommer nå den 2. oktober.
Det er bra at vi lykkes, men vi blir flere. Oslo og Akershus er nå Europas kanskje aller raskest voksende storbyområde. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer. Hovedstadsområdet vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå.
Les også mer her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar