I dag deltok jeg i en paneldebatt på Sogn videregående i regi av NHO Oslo og Akershus. I Norge har vi et stort behov for faglært arbeidskraft, samtidig ser vi at elever som velger yrkesfag har et stort frafall og bare to tredjedeler av de som begynner fullfører utdanningen. At flere lykkes på yrkesfag er viktig både for den enkelte og samfunnet.
Vi trenger flere lærlinger. Lærlinger er en viktig og nødvendig rekrutteringskilde, samtidig som det sikrer unge inngang i yrkeslivet, Det er stor mangel på lærlingplasser som for eksempel helsefagarbeidere. Vi vet med sikkerhet at vi vil ha behov for flere tusen helsefagarbeidere i årene som kommer.
For ungdommen er det viktig at vi har en trygg og god yrkesopplæring. Ungdom som vil noe, må få muligheten til å lære og til å nå sine mål. Vi må derfor heve statusen til yrkesfagene.
Jeg har ingen tro på raske og enkle løsninger, men på et langsktig arbeid over tid.
Arbeidslivet etterlyser lærlinger med bedre forkunnskaper i det faget man tegner lærekontrakt. Både lærere og en rekke bransjeorganisasjoner har etterlyst tydeligere yrkesretting også i andre sentrale fellesfag; norsk, matematikk og naturfag.Fag- og bransjekunnskap handler i mange tilfeller også om å kunne lese fagstoff og arbeidsmanualer på andre språk enn norsk og engelsk. Yrkesopplæringen i de bransjene dette gjelder, må ta hensyn til dette
Vi trenger en innsats for rekruttering av yrkesfaglærere fra arbeidslivet, som kan gjøre opplæringen mer relevant gjennom fersk bransjeerfaring.
Det er også et behov for økt fleksibilitet og alternative opplæringstilbud for elever som sliter. I dag er det vanskelig å komme i gang med slike tiltak uten lange forutgående utredningsrunder i PP-tjenesten/spesialpedagogiske hjelpeapparatet. Dette oppleves som unødig stigmatiserende og elevene taper fremdrift i utdanningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar