Utslipp fra transport øker både i Akershus og i
hovedstadsregionen. SSBs tall for Akershus viser at transport står for mellom
70 og 80 prosent av klimagassutslippene i Akershus. Biltrafikken er største
kilden til utslipp. Samtidig med dette er det økende etterspørsel etter ladbare
biler øker og vi kommer til å oppleve en rask økning de neste par årene.
Det vil derfor være viktig med en godt planlagt og fungerende infrastruktur for både hurtiglading og normal lading for elbiler. De nye elbilmodellene har en rekkevidde på 100- 150 km, noe som gjør at elbilene kan brukes ved de fleste transportbehov. 92 prosent av alle som reiser med bil i Norge kjører inntil 130 km pr. dag, og de har dermed en daglig reiselengde som ligger innenfor elbilens rekkevidde.
Det vil derfor være viktig med en godt planlagt og fungerende infrastruktur for både hurtiglading og normal lading for elbiler. De nye elbilmodellene har en rekkevidde på 100- 150 km, noe som gjør at elbilene kan brukes ved de fleste transportbehov. 92 prosent av alle som reiser med bil i Norge kjører inntil 130 km pr. dag, og de har dermed en daglig reiselengde som ligger innenfor elbilens rekkevidde.
Akershus fylkeskommune samarbeider derfor med
fylkeskommunene i Hedmark, Oppland og Østfold
om sammenhengende ladeinfrastruktur for de fire fylkene. Utredningen er
utført av Civitas. Hovedmålet er å danne grunnlag for en ladeinfrastruktur som
gjør elbiler til et praktisk sett like godt alternativ som fossilt drevne
biler.
Prosjektet har innhentet informasjon for å kartlegge behovet
for ladestasjoner både i tettbygde strøk og langs hovedveiene. Utredningen er
et strategisk grunnlag for den videre satsingen på utbygging av
ladeinfrastruktur i Akershus. Hjemmeladning utgjør basis for energibehovet og
skal være dekkende for det meste av kjøringen.
Det er likevel behov for en betydelig utbygging av
ladeinfrastruktur for å gi elbiler mobilitet og rekkevidde som i større grad er
likestilt med andre biler. Fylkeskommunene etterlyser derfor en klarere
nasjonal strategi og prioritering for ladeinfrastrukturetablering frem mot
2020. Dagens vekst i infrastrukturtilbud er vesentlig lavere enn veksten i
antall kjøretøy.
Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold fylkeskommuner vil
bidra til en ladeinfrastruktur som kan håndtere det forventede antall elbiler
innen 2020. Ved å dele erfaringer mellom fylkene, og samarbeide i utbygging vil
vi kunne sikre en best mulig bruk av ressursene til ladeinfrastrukturen.
Kartlegging av tekniske løsninger, steder og tettheten av
ladestasjoner vil muliggjøre en utbygging som enda mer enn i dag løfter frem
nullutslippsbiler som et reelt alternativ til den fossile bilen i vår region.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar