onsdag 26. september 2012

For eller i mot gratisparkering?

I de foreslåtte endringene av parkeringsloven foreligger det nå et forslag om at kommunene skal pålegge grunneiere, seg selv inkludert, å kreve inn parkeringsavgift på steder med flere enn ti p-plasser. Forslaget er begrunnet som miljøpolitikk.

Jeg støtter lovforslaget om at kommunene skal ha rett til å pålegge private grunneiere å innføre p-avgift på sine eiendommer. Intensjonen bak Lovforslaget er gode. Man tar sikte på å redusere personbiltrafikken, og dermed bedre framkommeligheten for kollektivtrafikk, syklister og gående og redusere CO2-utslippene og lokal luftforurensning.

I politikken gjør man stadig vedtak som går ut over privat eiendomsrett. Av og til må vi det for å hevde samfunnets interesser. Jeg er tilhenger av klimatiltak og jeg er tilhenger av å regulere biltrafikken for å takle den framtidige befolkningsveksten, men vi må kunne legitimere tiltakene. Penger man tar inn begrunnet med klimatiltak bør gå til klimatiltak, ikke til grunneier. Det er en svakhet med forslaget.

Jeg foretrekker likevel at dette er et verktøy kommunene rår over, framfor at det skulle være staten. Det er ikke sikkert at kommunen skal bruke det, men det kan være viktig at man har et slikt virkemiddel.

Savner også positive tiltak som at det innvilges skattefritak for de som får kollektivkort av sin arbeidsgiver. Akershus bør derfor søke igjen om å bli en forsøksregion der gratis kollektivkort fra arbeidsgiver ikke skal bli skattlagt.

Restriksjoner på parkering er et av de aller mest effektive tiltakene for å redusere biltrafikken. Dette var nylig fremme i rapporten om Fremtidens Byer. Er vi ikke villig til å gjøre noe med økende trafikkproblemer greier vi ikke å gjøre noe med klimautslippene heller.

Spørsmålet er likevel  om man skal eller ikke gå inn for dette forslaget? Les Regjeringens forslag  her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar